Όσο και αν μας φαίνεται περίεργο, καθημερινά όλοι μας χάνουμε κατά μέσο όρο 100 τρίχες την ημέρα με το λούσιμο, το χτένισμα ή απλά με την βαρύτητα! Αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό, μέσα στο πλαίσιο του κύκλου της ανανέωσης της τρίχας. Η φυσιολογική αυτή πτώση των τριχών δεν επηρεάζει τη συνολική εμφάνιση των μαλλιών μας, επειδή αφορά μόνο ένα μικρό ποσοστό των τριχών στο κεφάλι μας και κυρίως, επειδή υπό φυσιολογικές, συνθήκες γεννιούνται  περισσότερες τρίχες από ότι χάνονται. 

Ωστόσο, εκατομμύρια άτομα πάσχουν από υπερβολική τριχόπτωση ή αλωπεκία, όπου τα μαλλιά πέφτουν γρηγορότερα από ότι αντικαθίστανται ή σταματούν να αναγεννιόνται τελείως. 

Μερικές φορές η απώλεια μαλλιών μπορεί να προληφθεί ή να αντιστραφεί. Σε άλλες περιπτώσεις, μπορεί να είναι μόνιμη. Αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις, το τελικό αποτέλεσμα είναι καλύτερο όταν η πάθηση διαγιγνώσκεται νωρίς και αρχίζει η θεραπεία. 

Το πρώτο και πιο σημαντικό βήμα είναι να εντοπιστεί η αιτία της αραίωσης των μαλλιών 

Κάθε θύλακας της τρίχας των μαλλιών, περνάει από έναν κύκλο με τρεις φάσεις. Η φάση ανάπτυξης (ή αναγέννηση), όταν μια τρίχα είναι πραγματικά αυξάνεται και διαρκεί δύο έως τρία χρόνια. Στη συνέχεια, υπάρχει η φάση ηρεμίας, όταν οι τρίχες δεν αναπτύσσονται πλέον, αλλά εξακολουθούν να συνδέονται με το κεφάλι, που διαρκεί περίπου 100 ημέρες και ακολουθείται από τη φάση αποβολής. Ανά πάσα στιγμή, το 90% περίπου των τριχών στο κεφάλι μας βρίσκονται στη φάση ανάπτυξης και ένα 5 με 9% της «ανάπαυσης». Οι υπόλοιπες τρίχες είναι αυτές που χάνουμε. 

Ωστόσο, ορισμένοι παράγοντες μπορούν να μειώσουν τον κύκλο ανάπτυξης και να μεταφέρουν πρόωρα τα μαλλιά στη φάση της αποβολής και αυτό το φαινόμενο είναι πιο συχνό στις γυναίκες. 

Οι πιθανές αιτίες περιλαμβάνουν την έλλειψη βιταμινών και ανόργανων συστατικών, όπως η βιταμίνη D, η βιταμίνη Β12, η νιασίνη, ο ψευδάργυρου, το σελήνιο ή ο σίδηρος, αλλά και από την υπερβολική άσκηση, την αυστηρή δίαιτα, το αυξημένο στρες, κάποιες παθήσεις ή χειρουργικές επεμβάσεις. Όλες  οι παραπάνω συνθήκες  μπορούν να μειώσουν την παροχή θρεπτικών ουσιών στο τριχωτό της κεφαλής, που απαιτούνται για την ανάπτυξη των τριχών. Για αυτό το λόγο μια ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής και ξηρούς καρπούς θεωρείται αναγκαία για την διατήρηση της ομορφιάς των μαλλιών μας. 

Τα απαραίτητα λιπαρά οξέα, ειδικά τα ωμέγα-3, παίζουν σημαντικό ρόλο στην υγεία του δέρματος, των μαλλιών και των νυχιών. Θα πρέπει καθημερινά να τρώμε μερικά από τα τρόφιμα, τα οποία είναι πλούσια σε ωμέγα-3, όπως: 

  • Σολομός, τόνος, σκουμπρί και άλλα λιπαρά ψάρια 
  • Λινέλαιο
  • Καρύδια και αμύγδαλα 

Οι βιταμίνες B6, B12 και το φολικό οξύ είναι επίσης σημαντικές για τα μαλλιά σας. Οι χορτοφάγοι και οι βέγκαν συχνά δεν καλύπτουν τις ανάγκες τους με αυξημένη πιθανότητα εμφάνιση ελλείψεων. Τα τρόφιμα με Β6 περιλαμβάνουν μπανάνες, πατάτες (λευκές και γλυκές) και σπανάκι. Σημαντικές πηγές Β12 περιλαμβάνουν το κρέας, τα πουλερικά, τα ψάρια και τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Μπορούμε να καλύψουμε τις ανάγκες μας για  φολικό οξύ με άφθονα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, ειδικά εσπεριδοειδή και ντομάτες. Τα προϊόντα με ολικής αλέσεως και τα σιτηρά, τα φασόλια και οι φακές έχουν επίσης αρκετό φολικό οξύ. 

Η πρωτεΐνη είναι επίσης ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση της υγείας των μαλλιών. Τα άπαχα κρέατα, όπως τα ψάρια και το κοτόπουλο, τα αυγά, τα όσπρια και τα προϊόντα σόγιας αποτελούν καλές πηγές που πρέπει να έχουμε σχεδόν σε κάθε γεύμα μας. Επειδή ιχνοστοιχεία όπως το σίδηρο, το μαγνήσιο, ο ψευδάργυρος και η βιοτίνη επηρεάζουν επίσης τα μαλλιά, είναι καλή ιδέα να παίρνετε μια καθημερινή πολυβιταμίνη, αν η διατροφή σας δεν επαρκεί. 

Ένα  σημείο που πρέπει να τονιστεί είναι ότι τα συμπληρώματα διατροφής χρειάζονται προσοχή. Η υπερβολική συμπλήρωση ορισμένων θρεπτικών συστατικών, συμπεριλαμβανομένου του σεληνίου, της βιταμίνης Α και της βιταμίνης Ε, συνδέθηκε πραγματικά με την απώλεια μαλλιών. 

Η σωστή διατροφή μπορεί πραγματικά να συμβάλει σε υγιή και δυνατά μαλλιά από την ρίζα ως την άκρη, αλλά η απώλεια μαλλιών έχει πολλές αιτίες. Μερικές φορές, γενετικοί παράγοντες, παθήσεις του θυρεοειδούς, η αναιμία, οι αυτοάνοσες ασθένειες και τα ορμονικά προβλήματα μπορεί επίσης να προκαλέσουν αλλαγές στην σύσταση και απώλεια μαλλιών. Ο υποσιτισμός, οι συγγενείς καρδιακές παθήσεις, οι νευρομυϊκές παθήσεις, οι χρόνιες ασθένειες, η κακοήθεια, ο αλκοολισμός και η προχωρημένη ηλικία μπορούν επίσης να προκαλέσουν αλλαγή μαλλιών, αποδυνάμωση ή απώλεια μαλλιών. 

Η τριχόπτωση συνήθως προκαλείται από προβλήματα με τον φυσικό κύκλο της τρίχας, αλλά μπορεί επίσης να συνδεθεί με την υγεία του τριχωτού της κεφαλής. Μια μυκητιασική λοίμωξη που συνήθως μεταδίδεται από πετσέτες ή βούρτσες μπορεί να προκαλέσει φολιδωτά, φαλακρά σημεία με αραίωση. Σε αυτή την περίπτωση, ο γιατρός προτείνει φαρμακευτική αγωγή από το στόμα και φαρμακευτικό σαμπουάν. Η ψωρίαση, μια φλεγμονώδης κατάσταση του δέρματος οδηγεί σε πλάκες με φαγούρα και μπορεί επίσης να προκαλέσει απώλεια μαλλιών. Αντιμετωπίζεται με σκευάσματα και φάρμακα (στεροειδή) για τη μείωση της φλεγμονής. Αν και δεν προκαλούν απώλεια μαλλιών, οι συνθήκες όπως το έκζεμα και η δερματίτιδα μπορεί να οδηγήσουν σε σπάσιμο των τριχών επειδή ερεθίζουν το τριχωτό της κεφαλής, προκαλώντας γρατζουνιές. Σε αυτή την περίπτωση, το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνετε είναι να εντοπίσετε οποιαδήποτε αλλεργική αιτία – ίσως συντηρητικό ή άρωμα σε προϊόν τρίχας – και να το αφαιρέσετε. 

Η αιφνίδια γενικευμένη λέπτυνση μπορεί να συνδέεται με ιατρικές παθήσεις, όπως ένας υπολειτουργικός θυρεοειδής , το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών (PCOS) και ορισμένα φάρμακα, όπως τα αντικαταθλιπτικά και το roaccu-tane, που συνταγογραφείται για την ακμή, μπορούν να προκαλέσουν απώλεια μαλλιών. 

Η διατροφή είναι ένα πολύπλοκο θέμα – οι συνέπειες της σωστής διατροφής είναι έμμεσες και συχνά αργές να εμφανιστούν. Τα μαλλιά ειδικότερα επίσης αργούν να ανταποκριθούν σε οποιοδήποτε ερέθισμα. Σε πολλές κλινικές δοκιμές φάνηκε ότι η σωστή διατροφή έχει καθοριστική σημασία για την υγιή ανάπτυξη των μαλλιών και αντίθετα πολλές ανεπάρκειες συσχετίζονται με την τριχόπτωση. Ως εκ τούτου, η διατροφή των μαλλιών αποτελεί ζωτικό μέρος κάθε θεραπευτικού σχήματος.  

 

Βιβλιογραφία:

Emily L. Guo and Rajani Katt 2 Diet and hair loss: effects of nutrient deficiency and supplement use Dermatol Pract Concept. 2017 Jan; 7(1): 1–10. Published online 2017 Jan 31. oi:  10.5826/dpc.0701a01 PMCID: PMC5315033