Ακόμα και αν ο καιρός δεν θέλει να μας αφήσει να το πιστέψουμε, το καλοκαίρι έφτασε. Μαζί του και όλοι οι γευστικοί πειρασμοί. Ποιος φαντάζεται καλοκαίρι δίχως παγωτά, βούτες στην χωριάτική σαλάτα, τηγανητούς μεζέδες με ουζάκι μετά το μπάνιο στην θάλασσα, πολύχρωμα κοκτέιλ ή μπύρες στην έξοδο κτλ.

Ο καθένας «κουβαλά» μαζί του το δικό του «ορισμό» για το καλοκαίρι, ο οποίος περνά από τον ουρανίσκο του. Και ακριβώς επειδή αυτές οι «μνήμες» που ορίζουν το καλοκαίρι είναι πολύ έντονες, ενώ κανείς δεν θέλει στις λίγες στιγμές χαλάρωσης να είναι μίζερος, η λύση δεν βρίσκεται στην «απαγόρευση», αλλά στην «έξυπνη» αντικατάσταση. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή:

  1. Μην το παρακάνετε στο πρωινό!

Μπορεί στην καθημερινότητα μας να το παραλείπουμε, στις διακοπές όμως υπερβάλουμε και τείνουμε κάθε μέρα να τρώμε για να καλύψουμε όσες μέρες δεν φάγαμε πρωινό όλο τον υπόλοιπο χρόνο. Επομένως, ξεκινήστε την μέρα σας με ένα καλό «ποιοτικά» πρωινό. Αφού ενυδατωθείτε με 1 ποτήρι νερό, επιλέξτε να έχετε στο πρωινό σας μια θρεπτική ισορροπία. Ναι, φάτε τα αυγά και τα pancakes, που δεν προλαβαίνετε να φάτε τις υπόλοιπες μέρες. Ωστόσο, προσπαθήστε να φτιάχνετε κάθε φορά το «ιδανικό πιάτο πρωινού» έχοντας:

  • μια μερίδα πρωτεΐνης, όπως αυγά, τυρί, γάλα, γιαούρτι κτλ
  • μια μερίδα φρέσκου φρούτου, φρέσκου χυμού ή λαχανικών και
  • κάποιο δημητριακό ολικής με λίγο μέλι και μια ελαφρά επάλειψη λιπαρής ουσίας πχ ταχίνι κλπ

Αν επιλέγετε πρωινό από φούρνο, ένα γιαούρτι ή κεφίρ με φρούτα και μαζί μισή μερίδα κάποιας πίτας ή άλλου αρτοσκευάσματος, που θα μοιραστείτε με τον φίλο σας ή με το ενδιάμεσό σας, είναι εξαιρετική λύση.

  1. Νερό και Ενδιάμεσα Γεύματα!

Των φρονίμων τα παιδιά… : Μια παραλείπετε γεύματα και μην ξεχνάτε το νερό. Προσπαθήστε να ακούτε την πείνα σας και να μην ακούτε την δίψα σας! Προσπαθήστε να καταναλώνετε τουλάχιστον μισό λίτρο νερό ή άλλων υγρών χωρίς θερμίδες ανά 3 ώρες και ανά 2,5 με 3 ώρες μεταξύ των γευμάτων να έχετε 1-2 φρέσκα φρούτα ή 1 μικρή μερίδα ξηρών καρπών, ώστε να διατηρείτε την ενέργεια, την διάθεση, την γλυκόζη, αλλά και την πείνα σας σε σταθερά επίπεδα.

  1. Φάτε μόνο 1 κυρίως μέσα στην ημέρα!

Καταναλώστε μόνο 1 κυρίως γεύμα μέσα στην ημέρα: Μπορεί σαν Έλληνες να σχολιάζαμε τραπέζια ξένων στις ελληνικές ταβέρνες που παραγγέλλουν μια χωριάτικη σαλάτα για κυρίως γεύμα. Ωστόσο, αν θέλουμε να ελέγξουμε το βάρος μας, καλό είναι να τρώμε ένα κυρίως γεύμα είτε μεσημέρι ή βράδυ και το άλλο γεύμα να είναι κάτι ελαφρύ, όπως μια σαλάτα με λίγο τυρί ή κοτόπουλο, μια αραβική πίτα με λαχανικά και γαλοπούλα ή σολομό ή μια φρουτοσαλάτα με γιαούρτι.  Μάλιστα, αν επιλέξουμε χωριάτικη σαλάτα σαν ελαφρύ γεύμα ή οποιαδήποτε άλλη «σαλάτα» καλό θα ήταν να προσθέσουμε μόνοι μας 1 κουταλιά ελαιόλαδο ή 1-2 κουταλιές σως ανά μερίδα και 1 φέτα ψωμί, ενώ αν η σαλάτα περιέχει κρουτόν, το επιπλέον άμυλο (ψωμί) είναι περιττό. Αντιθέτως και η πλήρης παράλειψη ενός μικρογεύματος με την προοπτική να φάμε μόνο το βράδυ είναι λανθασμένη, καθώς μας αφήνει πεινασμένους και «απροστάτευτους» στη θέα των γευστικών πειρασμών, ενώ συχνά τσιμπολογάμε χωρίς να το καταλαβαίνουμε!

  1. Φάτε έξυπνα!

Στο βασικό γεύμα να φτιάχνετε πάντα το «μαγικό» πιάτο:

  • Μια μερίδα ωμών, βραστών ή ψητών λαχανικών με λίγο ελαιόλαδο
  • Μια μερίδα πρωτεΐνης χαμηλή σε λιπαρά: ψητό κρέας, ψάρι, θαλασσινά
  • Μια μερίδα αμύλου, πχ. Βραστή ή ψητή πατάτα, σαλάτα οσπρίων, ρύζι με λαχανικά ή μια μικρή μερίδα με ό,τι ζηλέψαμε πχ. Μένα μικρό κομμάτι πίτα ή, 10-15 τηγανητές πατάτες κτλ.

Μικρές ποσότητες από τζατζίκι ή λίγο τυρί είναι ευπρόσδεκτες, ενώ μαγειρευτά φαγητά, όπως γεμιστά ή λαδερά φασολάκια, μπριάμ ή τοπικοί μεζέδες καλό θα ήταν να καταναλωθούν σε ένα ή δύο γεύμα σε διάστημα μιας εβδομάδας, καθότι συχνά μαγειρεύονται με πολύ λάδι και αλάτι. Μην  ξεχνάτε ότι μπορείτε να δοκιμάσετε τα πάντα, αλλά δεν μπορείτε να φάτε τα πάντα!

  1. Μπορείτε να φάτε ένα μικρό γλυκό!

Βρείτε την ώρα της ημέρας που σας ταιριάζει και απολαύστε μια μικρή μερίδα από ένα γλυκό, ιδανικά μια μπάλα παγωτό ή σομπρέ ή ένα κυπελάκι παγωτό γιαούρτι. Μην ξεχνάτε κανείς ποτέ δεν «χόρτασε» οποιοδήποτε γλυκό, ενώ η «απόλαυση» είναι μεγαλύτερη όταν την μοιραζόμαστε. Μην πάτε «άοπλοι» στην απόλαυση του γλυκού, αλλά πριν καταναλώσετε κάποιο γλύκισμα, να έχετε «θωρακιστεί» με το φρούτο σας.

  1. Μην ξεχνάτε τις κρυφές θερμίδες!

Μπορεί να απολαμβάνετε μόνο έναν καφέ με σαντιγί και σιρόπι την ημέρα ή ένα ποτήρι smoothie ή παγωμένο τσάι, αλλά μπορεί αυτό το ρόφημα να ισούται θερμιδικά με μια γλυκιά κρέπα ή με μια μπριζόλα, που σίγουρα θα σας χορτάσουν καλύτερα. Επιλέξτε λοιπόν σωστά τι θα σας ικανοποιήσει περισσότερο.

  1. Προσοχή στο αλκοόλ!

Μια με δύο μερίδες αλκοόλ, ενώ ταυτόχρονα πίνουμε αρκετό νερό, μας εγγυώνται ότι θα περάσουμε καλά, χωρίς δυσάρεστες συνέπειες.

  1. Ξεχάστε τις τύψεις!

Ότι και αν προκύψει είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι δεν υπάρχουν διατροφικά λάθη, αλλά απλά «μαθήματα». Ακόμα και αν ξεφύγαμε και φάμε παραπάνω, καλό θα ήταν χαλαρώσουμε και να το απολαύσουμε, καθώς οι τύψεις είναι «τοξικές». Αντίθετα, θα πρέπει να συνεχίσουμε να μας φροντίζουμε ξαναμπαίνοντας στην «ισορροπία» μας όσο πιο σύντομα γίνεται, χωρίς «μειώσεις», και να μην σκεφτούμε τι διαφορετικό θα μπορούσαμε να είχαμε κάνει.

Καλό καλοκαίρι!