Το τσιγάρο αποτελείται από μικρά κομμάτια επεξεργασμένου καπνού που είναι τυλιγμένος σε χαρτί. Το κυριότερο προϊόν της καύσης είναι η πίσσα, αλλά έχει βρεθεί ότι στους πνεύμονες του καπνιστή μεταφέρονται εκτός από την πίσσα και άλλες, περίπου 4.000 χημικές ενώσεις, μερικές από τις οποίες είναι δηλητηριώδεις. Ένα τσιγάρο περιέχει υδροκυάνιο, μονοξείδιο του άνθρακα, αμμωνία, αρσενικό, οξικό οξύ, υδροθειικό άλας καθώς και τη γνωστή νικοτίνη. Η νικοτίνη είναι μια ελαιώδης χημική ένωση που περιέχει άζωτο και προκαλεί ελάττωση της έκκρισης σιέλου, ενώ η επίδρασή της δυσχεραίνει την πέψη των υδατανθράκων, ερεθίζει τον βλεννογόνο του στομάχου και προκαλεί συχνά γαστρίτιδα.

Τι συμβαίνει στους καπνιστές και τη διατροφή τους;
Με το κάπνισμα δημιουργείται ένα τεράστιο φορτίο οξειδωτικών βλαβών των ελεύθερων ριζών με αποτέλεσμα να καταβάλλεται το αντιοξειδωτικό σύστημα του οργανισμού. Επίσης, αναστέλλεται η απορρόφηση πολλών σημαντικών βιταμινών, μερικές από τις οποίες είναι και οι εξής :

  • Βιταμίνη C (ασκορβικό οξύ): Ρόλος της είναι η διατήρηση της ακεραιότητας του κολλαγόνου των ιστών. Έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση, συμβάλλει στην αύξηση απορρόφησης του σιδήρου στον οργανισμό, στην ενίσχυση των ούλων, των δοντιών, των μυών και των εσωτερικών οργάνων, καθώς και στη σύνθεση ορμονών. Τα αποθέματά της στο πλάσμα εξαντλούνται από το κάπνισμα και μόνο, λόγω της τοξικότητας του καπνού. Ένα τσιγάρο καταστρέφει 25-100 mg βιταμίνης C.
  • Βιταμίνη Β1 (θειαμίνη): είναι υπεύθυνη για τη σωστή λειτουργία του νευρικού και του πεπτικού συστήματος, για τον μεταβολισμό των υδατανθράκων και για την υγεία του δέρματος και της στοματικής κοιλότητας.
  • Βιταμίνη Β2 (ριβοφλαβίνη): Είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη, την όραση, τον σχηματισμό ενζύμων και αντισωμάτων, καθώς και, όπως και η Β1, για τον μεταβολισμό των υδατανθράκων -αλλά και των λιπών, για την υγεία του δέρματος, των νυχιών, των μαλλιών και του στόματος.
  • Βιταμίνη Β6: Ο ρόλος της είναι παρόμοιος με μόνη διαφορά ότι βοηθάει και στη ρύθμιση της χοληστερόλης
  • Βιταμίνη Β12: Σχηματίζει και αναζωογονεί τα ερυθρά αιμοσφαίρια. Διατηρεί υγιές το νευρικό σύστημα, επιταχύνει την πεπτική διαδικασία, αυξάνει την ενεργητικότητα, ελαττώνει τον εκνευρισμό, βελτιώνει τη μνήμη, τη συγκέντρωση και την ισορροπία.
  • Βιταμίνη Ε: Προστατεύει τα κύτταρα από τις ελεύθερες ρίζες, τον πνευμονικό ιστό από τη μόλυνση της ατμόσφαιρας, τα ερυθρά αιμοσφαίρια από την πρόωρη ωρίμανση και, ακόμη, θεωρείται απαραίτητο συστατικό για την κυτταρική αναπνοή. Προλαμβάνει και διαλύει τους θρόμβους, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα, μειώνει την κόπωση και επιταχύνει την επούλωση των πληγών. Τέλος, η βιταμίνη E προστατεύει τα αγγεία από την αρτηριοσκλήρυνση, συμβάλλει στη μείωση της πίεσης και του κινδύνου εμφάνισης στεφανιαίας νόσου.
  • Σελήνιο: Βοηθάει στη ρύθμιση της λειτουργίας του θυρεοειδούς και παίζει σημαντικό ρόλο στο ανοσοποιητικό σύστημα. Είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό.
  • Βιταμίνη Β9 (φολικό οξύ): Το φολικό είναι μέρος δύο συνενζύμων που είναι απαραίτητα στη σύνθεση νέων κυττάρων.

Επιπροσθέτως, το κάπνισμα είναι ένας παράγοντας κινδύνου για υπέρταση και για αθηροσκλήρωση, αυξάνει τα επίπεδα της ομοκυστείνης στο πλάσμα (μιας ουσίας που θεωρείται ως παράγοντας κινδύνου για εμφράγματα και εγκεφαλικά επεισόδια) και έχει συσχετισθεί και με την εμφάνιση καρκίνου.

Λόγω των παραπάνω είναι εύκολο να κατανοήσει κάποιος, γιατί υπάρχουν αυξημένες ανάγκες για όλες αυτές τις ουσίες στους καπνιστές, ιδιαίτερα αν η καθημερινή τους διατροφή δεν περιλαμβάνει φρούτα και λαχανικά.

Ένας καπνιστής λοιπόν, χρειάζεται τροφές πολύ πλούσιες σε βιταμίνες, τουλάχιστον 4 μερίδες φρούτων και άφθονα λαχανικά την ημέρα, ή ακόμα και συμπληρώματα διατροφής. Ιδιαίτερα αν είναι μανιώδης καπνιστής, ο μόνος τρόπος για την επαρκή πρόσληψη των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών είναι η λήψη συμπληρωμάτων !

Και μια έρευνα για τις νέες μαμάδες:

Έρευνα που έλαβε χώρα στην Ιταλία, ανάμεσα σε μητέρες που θήλαζαν και κάπνιζαν και σε μητέρες που θήλαζαν αλλά δεν κάπνιζαν, έδειξε ότι μετά τον πρώτο μήνα της γέννας τα επίπεδα των λιπιδίων στο πλάσμα -τριγλυκερίδια, ολική χοληστερίνη και «κακή» χοληστερίνη- ήταν αυξημένα, ενώ η «καλή» χοληστερίνη και τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα (DHA, λινολεϊκό, αραχιδονικό και α-λινολενικό) ήταν χαμηλότερα σε σχέση με των μη καπνιζόντων.

Βιβλιογραφία :

  • Journal of nutritional and environmental medicine “homocysteine and vitamin status in healthy Thai smokers” volume’5, number 1,. O1 Mar 2005,pp9-21(13)
  • European Journal of clinical nutrition (2003) “earlier smoking habits are associated with higher serum lipids and lower milk fat and polyunsaturated fatty acid content in the first six months of lactation” 57,1466-1472, doi,10.1038/sj.gcn.1601711
  • Κλινική διατροφή 2, Π. Ευσταθιάδης, έκδοση ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης
  • Διατροφή και κύκλος ζωής 2, Μ. Χασαπίδου, έκδοση ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης

 

Πηγή: diatrofi.gr

Lifeme
Healthy is the new Sexy!