Το παρκούρ (και ο απόγονός του, το free running) ακούγονται πολύ τον τελευταίο καιρό. Υπάρχουν αρκετές ταινίες με πρωταγωνιστές που πάνε από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη μόνο με τα πόδια τους και σε μηδαμινό χρόνο. Μπορεί αυτό να είναι αλήθεια;

Εν μέρει ναι. Το παρκούρ (από την γαλλική λέξη «parkour») είναι ουσιαστικά ένα σύστημα προπόνησης που ξεκίνησε από τις στρατιωτικές ασκήσεις μετ’ εμποδίων. Ο στόχος του αθλητή («traceur») είναι να πάει από το ένα σημείο στο άλλο χωρίς βοηθητικό εξοπλισμό και με τον πιο αποτελεσματικό χρόνο. Αυτό σημαίνει πως το παρκούρ περιλαμβάνει ασκήσεις τρεξίματος, ορειβασία, άλματα και άλλες δύσκολες κινήσεις, ανάλογα με το περιβάλλον. Ουσιαστικά το παρκούρ είναι μία αμυντική πολεμική τέχνη.

Το παρκούρ μπορεί να εξασκηθεί από ένα άτομο ή σε ομάδα. Σε κάθε περίπτωση, ξεκινά με την προσεκτική παρατήρηση του περιβάλλοντος και την εξεύρεση διόδων, ανεξάρτητα από τον τρόπο που θα προσπεραστούν. Αφού γίνει αυτή η έρευνα, ο αθλητής θα πρέπει κατά βάση να επιδοθεί στις παρακάτω κινήσεις:

  • υπερπήδηση εμποδίων
  • άλματα και προσγειώσεις σε μικρές ή στενές ή κατηφορικές επιφάνειες
  • περιστροφή για να την απορρόφηση συγκρούσεων με μεγαλύτερα εμπόδια
  • απόκτηση ροπής και ταχύτητας προς ψηλούς τοίχους κ.α.

Δεν απαιτείται εξοπλισμός

Το παρκούρ έχει το καλό ότι δεν απαιτεί εξοπλισμό κανενός είδους. Αν και οι αθλητές συνήθως φοράνε ελαφριά ρούχα που δεν περιορίζουν το σώμα ή γάντια για τις περίεργες επιφάνειες, η ουσία είναι ο traceur να μπορεί να ξεκινήσει ανά πάσα στιγμή, σε οποιοδήποτε περιβάλλον. Κάποιοι μάλιστα υποστηρίζουν πως η κίνηση πρέπει να γίνεται και με γυμνά χέρια και με γυμνά πόδια!

Εκπαίδευση

Εάν ενδιαφέρεστε να ασχοληθείτε με το παρκούρ, σας συνιστούμε να αναζητήσετε οπωσδήποτε κάποιον πιστοποιημένο εκπαιδευτή. Το παρκούρ ακούγεται πολύ ωραίο, αλλά είναι ταυτόχρονα πολύ επικίνδυνο. Στις περισσότερες περιπτώσεις, το περιβάλλον είναι άγνωστο και πάντως αβέβαιο – δεν μπορείτε να είστε σίγουροι που θα προσγειωθείτε. Επίσης, μπορεί να παρασυρθείτε από την αδρεναλίνη και ενδεχομένως να χρησιμοποιήσετε ιδιωτικούς χώρους. Ένας εκπαιδευτής θα σας δείξει τόσο τις κατάλληλες τεχνικές, όσο και τους ενδεδειγμένους χώρους για προπόνηση. Με μία απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο, θα βρείτε πολλές πληροφορίες! Ενδεικτικά σας αναφέρουμε τις παρακάτω σχολές στην Αθήνα:

Lifeme
Healthy is the new Sexy!