Η χρόνια ενεργοποίηση αυτού του μηχανισμού βλάπτει την υγεία.

Για δύο χρόνια στη σειρά, η ετήσια έρευνα στρες που διεξήχθη από τον Αμερικανικό Ψυχολογικό Σύλλογο έδειξε ότι περίπου το 25% των Αμερικανών βιώνει υψηλά επίπεδα στρες, ενώ ένα άλλο 50% αναφέρει μέτρια επίπεδα στρες. Ίσως αυτό να μην μας προκαλεί έκπληξη, δεδομένης της συνεχιζόμενης οικονομικής αστάθειας στη χώρα τους αλλά και το εξωτερικό, τις ανησυχίες για την οικονομία και την εργασία.

Το άγχος είναι δυσάρεστο, ακόμη και όταν δεν είναι παροδικό. Μια αγχωτική κατάσταση -όπως ένα deadline στη δουλειά μας ή η επίμονη ανησυχία για την απώλεια της δουλειάς μας – μπορεί να προκαλέσει ένα χείμαρρο στρεσογόνων ορμονών. Ένα αγχωτικό συμβάν μπορεί να κάνει την καρδιά μας να χτυπήσει πιο γρήγορα, την αναπνοή μας να επιταχύνει, τους μυς μας να συσταλούν και να επέλθει εφίδρωση.

Μηχανισμός Επιβίωσης

Αυτός ο συνδυασμός αντιδράσεων στο στρες είναι επίσης γνωστός ως μηχανισμός επιβίωσης, που επιτρέπει στους ανθρώπους (και σε άλλα θηλαστικά) να αντιδρούν γρήγορα σε απειλητικές καταστάσεις για τη ζωή τους. Η προσεκτικά ενορχηστρωμένη ακολουθία ορμονικών αλλαγών και φυσιολογικών αντιδράσεων μας βοηθά να καταπολεμήσουμε την απειλή ή να αναζητήσουμε ασφάλεια. Δυστυχώς, το σώμα μπορεί να αντιδρά υπερβολικά σε στρεσογόνους παράγοντες που δεν είναι απειλητικοί για τη ζωή, όπως η κυκλοφοριακή συμφόρηση, η πίεση εργασίας και οι οικογενειακές δυσκολίες.

Το χρόνια Στρες κουράζει το Σώμα

Με τα χρόνια, οι ερευνητές έχουν μάθει όχι μόνο πώς και γιατί συμβαίνουν αυτές οι αντιδράσεις, αλλά έχουν επίσης αποκτήσει εικόνα για τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του στρες στη σωματική και την ψυχική υγεία μας. Με την πάροδο του χρόνου, η επαναλαμβανόμενη ενεργοποίηση του μηχανισμού απόκρισης στο στρες κουράζει το σώμα. Οι έρευνες δείχνουν ότι το παρατεταμένο στρες συμβάλλει στην υψηλή πίεση, προωθεί το σχηματισμό φραγμένων αρτηριών και προκαλεί αλλαγές στον εγκέφαλο που μπορεί να συμβάλουν στο άγχος, την κατάθλιψη και τον εθισμό. Επίσης, το χρόνιο στρες μπορεί να συμβάλει στην παχυσαρκία, τόσο μέσω των άμεσων μηχανισμών (που κάνουν τους ανθρώπους να τρώνε περισσότερο) ή των έμμεσων (μείωση ύπνου και άσκησης).

Οι επιστήμονες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου

Τα ευρήματα των ερευνών αναφέρουν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δεν μπορούν να βρουν έναν τρόπο να βάλουν φρένο στο στρες. Το χρόνιο στρες χαμηλού επιπέδου κρατά τον άξονα ΗΡΑ ενεργοποιημένο, σαν ένα κινητήρα που λειτουργεί στο ρελαντί για πάρα πολύ καιρό. Μετά από λίγο, αυτό έχει επίδραση στον οργανισμό και συμβάλλει σε προβλήματα υγείας.

Οι επίμονες εξάρσεις επινεφρίνης μπορεί να βλάψουν τα αιμοφόρα αγγεία και τις αρτηρίες, αυξάνοντας την πίεση του αίματος και τον κίνδυνο καρδιακών προσβολών ή εγκεφαλικών επεισοδίων. Τα αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης δημιουργούν φυσιολογικές αλλαγές που βοηθούν στην αποκατάσταση των αποθεμάτων ενέργειας του σώματος που εξαντλούνται κατά την αντίδραση στο στρες, αλλά συμβάλλουν ακούσια στη συσσώρευση του λιπώδους ιστού και στην αύξηση βάρους. Για παράδειγμα, η κορτιζόλη αυξάνει την όρεξη κι έτσι οι άνθρωποι θέλουν να τρώνε περισσότερο για να αποκτήσουν επιπλέον ενέργεια. Επίσης, αυξάνει την αποθήκευση αχρησιμοποίητων θρεπτικών συστατικών ως λίπος.

Τεχνικές για την Αντιμετώπιση του Στρες

Οι άνθρωποι μπορούν να μάθουν τεχνικές για την αντιμετώπιση της αντίδραση στο στρες.

Ο Δρ. Herbert Benson, ομότιμος διευθυντής του Ινστιτούτου Ψυχοσωματικής Ιατρικής στο Γενικό Νοσοκομείο της Μασαχουσέτης, έχει αφιερώσει μεγάλο μέρος της καριέρας του στο πώς οι άνθρωποι μπορούν να αντιμετωπίσουν την αντίδραση στο στρες, χρησιμοποιώντας ένα συνδυασμό προσεγγίσεων που προκαλούν την αντίδραση χαλάρωσης. Αυτές περιλαμβάνουν βαθιές κοιλιακές αναπνοές, εστίαση σε μια χαλαρωτική λέξη (όπως η ειρήνη και η ηρεμία), απεικόνιση ήρεμων σκηνών, επαναλαμβανόμενη προσευχή, γιόγκα και τάι τσι.

Άσκηση

Οι άνθρωποι μπορούν να χρησιμοποιούν και την άσκηση για να καταπνίξουν συσσώρευση το στρες. Η απλή άσκηση, όπως το περπάτημα, όχι μόνο βαθαίνει την αναπνοή αλλά βοηθά στην ανακούφιση από την ένταση των μυών. Θεραπείες όπως η γιόγκα και το τάι τσι συνδυάζουν κινήσεις με βαθιές αναπνοές και ψυχική εστίαση, τα οποία μπορούν να προκαλέσουν ηρεμία.

Κοινωνικός Περίγυρος

Η κοινωνική στήριξη σε έμπιστους, φίλους, γνωστούς, συναδέλφους, συγγενείς, συζύγους και συντρόφους ενισχύει την ημερία μας και μπορεί να αυξήσει τη μακροζωία. Δεν είναι σαφής ο λόγος, αλλά η ρυθμιστική θεωρία υποστηρίζει ότι οι άνθρωποι που απολαμβάνουν στενές σχέσεις με την οικογένεια και τους φίλους τους λαμβάνουν συναισθηματική υποστήριξη που βοηθά έμμεσα σε στιγμές άγχους και κρίσης.

Lifeme

Healthy is the new Sexy!