Οι αυτοάνοσες διαταραχές επηρεάζουν όλο και περισσότερους ανθρώπους. Η σκλήρυνση κατά πλάκας, ο λύκος, και η κοιλιοκάκη είναι μερικές ασθένειες που ταλαιπωρούν πολλά άτομα στις μέρες μας. Σας παρουσιάζουμε, λοιπόν, μερικούς (διατροφικούς) παράγοντες που μπορούν να τα επιδεινώσουν χωρίς να το γνωρίζετε.

  1. H κατανάλωση ορισμένων τροφών
    Αν έχετε διαγνωσθεί με μια αυτοάνοση διαταραχή είναι πολύ πιθανό να θελήσετε να βελτιώσετε τη διατροφή σας, καταναλώνοντας πιο αγνά τρόφιμα, όπως είναι τα βιολογικά. Ωστόσο, όταν έχετε ένα αυτοάνοσο νόσημα, δεν σημαίνει ότι είναι κατάλληλο για σας κάθε βιολογικό τρόφιμο. Ορισμένα τρόφιμα, όπως οι ντομάτες, οι πατάτες και οι πιπεριές μπορούν να έχουν φλεγμονώδη δράση για ορισμένα άτομα με αυτοάνοσες διαταραχές, ακόμη και αν είναι βιολογικά. Το ίδιο μπορεί να ισχύει και για τα δημητριακά, ακόμη και εκείνα που δεν έχουν γλουτένη, τα αυγά και τα γαλακτοκομικά. Όλα αυτά τα τρόφιμα είναι γνωστό ότι μπορεί να είναι δύσκολα στην πέψη τους και πιθανώς να προκαλέσουν έξαρση των αυτοάνοσων νοσημάτων σε ορισμένες περιπτώσεις. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε το 1993 στην «Επιθεώρηση Νευρολογικής και Ορθοπαιδικής Χειρουργικής Ιατρικής» δείχνει ότι η εξάλειψη των συγκεκριμένων τροφών από τη διατροφή σας μπορεί να βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό στη μείωση των συμπτωμάτων της αρθρίτιδας. Δυστυχώς, δεν υπάρχουν τυχαιοποιημένες κλινικές μελέτες που να επιβεβαιώνουν τη σχέση μεταξύ αρθρίτιδας και αυτών των τροφών. Συμβουλευτείτε, λοιπόν, κάποιον ειδικό για το κατά πόσο πρέπει να υπάρχουν στη διατροφή σας και σε ποιες ποσότητες.
  2. Εντάξτε τα προβιοτικά στη διατροφή σας
    Άτομα με αυτοάνοσα νοσήματα έχουν συχνά μια ανισορροπία της χλωρίδας του εντέρου τους, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε πολλές πεπτικές διαταραχές. Για να αντιμετωπιστεί αυτό, βεβαιωθείτε ότι λαχανικά, καθώς και ροφήματα ή τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση αποτελούν μέρος της διατροφής σας. Το ξινολάχανο, για παράδειγμα, είναι καλή πηγή των λεγόμενων «φιλικών» βακτηρίων. Το ίδιο ισχύει και για το κεφιρ. Τα προβιοτικά βοηθούν
    στην ισορροπία του ανοσοποιητικού σας και για αυτό αξίζουν μια θέση στη διατροφή σας.
  3. Τρώτε πολλά θαλασσινά
    Τα θαλασσινά, είναι συχνά επιβαρημένα με βαρέα μέταλλα. Ορισμένα προϊόντα προσωπικής υγιεινής, ο καπνός και κάποια σκεύη ή δοχεία αποθήκευσης τροφίμων μπορεί επίσης να περιέχουν βαρέα μέταλλα τα οποία συνδέονται με πολλές παθήσεις και διαταραχές της υγείας, όπως τα αυτοάνοσα νοσήματα. Η τοξικότητα των βαρέων μετάλλων μπορεί να ευθύνεται για μια σειρά από συμπτώματα, όπως χρόνιοι πόνοι, προβλήματα μνήμης, κόπωση και άλλες καταστάσεις που συνδέονται με αυτοάνοσες διαταραχές. Αν, λοιπόν, έχετε κάποιο αυτοάνοσο νόσημα, βεβαιωθείτε ότι ελέγχετε τα προϊόντα και τα τρόφιμα που καταναλώνετε για την ύπαρξη βαρέων μετάλλων. Η απομάκρυνση των βαρέων μετάλλων από τον οργανισμό σας μπορεί να κάνει μια τεράστια διαφορά στην ποιότητα της ζωής σας.
  4. Ξεχνάτε δύο συμμάχους σας: τον ψευδάργυρο και τον χαλκό
    Τόσο ο ψευδάργυρος όσο και ο χαλκός είναι απαραίτητα συστατικά σε ισορροπημένες ποσότητες για την πρωτεϊνική σύνθεση. Η έλλειψη ψευδαργύρου έχει συνδεθεί με την εκδήλωση αρθρίτιδας. Μάλιστα η αναλογία ψευδαργύρου χαλκού είναι ένας σημαντικότερος δείκτης σε σχέση με τα επίπεδα ψευδάργυρου ή χαλκού μεμονωμένα. Μια χαμηλή αναλογία χαλκού – ψευδαργύρου είναι επομένως ένας δείκτης που πιθανώς να υποδηλώνει προδιάθεση σε αρθρίτιδα. Οι καλύτερες φυτικές πηγές ψευδαργύρου είναι τα όσπρια, οι ξηροί καρποί και οι νιφάδες βρώμης. Φυτικές πηγές πλούσιες σε χαλκό είναι τα μανιτάρια, το σουσάμι, και οι φακές.
Δέσποινα Μαρσέλου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος με εξειδίκευση στην κλινική διατροφή και στα αυτοάνοσα νοσήματα (B.Sc., M.Sc.)