Νιώθετε πρήξιμο στην κοιλιά και δυσκολεύεστε να το αντιμετωπίσετε; Οι διατροφικές οδηγίες που ακολουθούν θα σας βοηθήσουν να απαλλαχτείτε από το ενοχλητικό φούσκωμα με απλές και έξυπνες κινήσεις.

Αποφύγετε τροφές που προκαλούν μετεωρισμό

Ορισμένες τροφές μπορούν να προκαλέσουν μετεωρισμό ή αλλιώς ‘’φούσκωμα’’, μέσα σε λίγες ώρες αφότου καταναλωθούν. Οι τροφές που μπορεί να προκαλέσουν μετεωρισμό είναι:

  • Φακές, φασόλια, ρεβίθια, μπιζέλια
  • Αγκινάρες, σπαράγγια, λάχανο, λαχανάκια Βρυξελών, μπρόκολο, κουνουπίδι, αγγούρια, πράσα, πιπεριές, κρεμμύδια, μπιζέλια, πατάτες
  • Βερίκοκα, μπανάνες, πεπόνι, πορτοκάλια, αχλάδια, δαμάσκηνα, ροδάκινα
  • Ανθρακούχα ποτά, μπίρα, χυμοί φρούτων
  • Καλαμπόκι
  • Προϊόντα από σιτάρι, ολικής άλεσης, πίτουρα και βρωμη
  • Πολλά υποκατάστατα ζάχαρης, π.χ. φρουκτόζη, ασπαρτάμη κλπ.
  • Γάλα, μαλακό τυρί, παγωτά
  • Τσίχλες

Θυμηθείτε: Οι περισσότερες από τις τροφές αυτές είναι άκρως θρεπτικές και απαραίτητες για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού, γι’ αυτό δεν πρέπει να λείπουν από το διαιτολόγιό σας όταν δεν υπάρχει ο μετεωρισμός.

Κατανάλωση τροφής ανά 3-4 ώρες

Καταναλώνετε 5 – 6 γεύματα την ημέρα: πρωινό, ενδιάμεσο/δεκατιανό, μεσημεριανό, απογευματινό, βραδινό και προ ύπνου εάν αργήσετε να κοιμηθείτε. H παράλειψη γευμάτων οδηγεί σε αύξηση της επιθυμίας για φαγητό, οπότε και σε μεγαλύτερη κατανάλωση τροφής, με αποτέλεσμα απότομο μετεωρισμό. Σύμφωνα με έρευνες, ακόμα και το άρωμα ενός φαγητού προκαλεί έκκριση υδροχλωρικού οξέος στο στομάχι, με αποτέλεσμα, εάν δεν έχετε καταναλώσει κάτι από πριν, να ερεθίζεται και να επιδεινώνει τον τυμπανισμό. Δεν χρειάζεται να καταναλώνετε μεγάλες ποσότητες. Καλά παραδείγματα αποτελούν δύο φρυγανιές ή κράκερ με ένα φρούτο ανάμεσα στο κυρίως γεύμα και το πρωινό και ξηροί καρποί με άλλο ένα φρούτο ή αποξηραμένα φρούτα για απογευματινό σνακ.

Αποφυγή κατάποσης αέρα κατά τη διάρκεια του φαγητού

Όταν καταναλώνεται φαγητό πολύ γρήγορα, συχνά παρατηρείται συσσώρευση αέρα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται διάφορες στομαχικές διαταραχές, όπως καούρες, μετεωρισμός και δυσκοιλιότητα. Θα πρέπει λοιπόν, να μη καταναλώνεται το φαγητό γρήγορα και αγχωμένα, ώστε να μην εμποδίζεται η φυσιολογική λειτουργία του εντέρου.

Σωστή κατάποση τροφής

Αποφύγετε την κατάποση του φαγητού σε περίπτωση που η μάσηση δεν είναι καλή. Όσο πιο γρήγορα και λαίμαργα καταναλώνουμε τροφή, τόσο πιο μεγάλες ποσότητες αέρα μπορεί να καταπιούμε.  Η αεροφαγία αυτή είναι έκδηλη και σε όσους καπνίζουν, μασούν συχνά τσίχλες ή έχουν χαλαρή οδοντοστοιχία. Στην περίπτωση της κατάποσης αέρα το στομάχι από μόνο του προκαλώντας «εριγές» (ρεψίματα) αποβάλλει την μεγαλύτερη ποσότητα του πλεονάζοντος αέρα. Μεγάλες ποσότητες τροφής δυσκολεύονται να διασπαστούν από το στομάχι. Έπειτα τα βακτήρια του εντέρου διασπούν τις τροφές που δεν έχουν χωνευτεί σωστά. Η διάσπαση αυτή συνήθως παράγει δύσοσμα αέρια όπως είναι το μεθάνιο, το διοξείδιο του άνθρακα, το υδρογόνο κ.ά. Κάποιες τροφές (κυρίως υδατάνθρακες) διασπώνται από τα βακτήρια του εντέρου και η διάσπαση αυτή προκαλεί παραγωγή αερίων που αποβάλλονται από τον ορθό. Τα αέρια που παράγονται είναι συνήθως υδρογόνο και διοξείδιο του άνθρακα, μία μερίδα ανθρώπων όμως παράγει μεθάνιο. Μπορούμε να διαπιστώσουμε το είδος του αερίου που παράγουμε προσέχοντας αν τα κόπρανα μας επιπλέουν στη λεκάνη. Αν συμβαίνει αυτό, σημαίνει πως παράγουμε μεθάνιο. Αυτό το γεγονός δεν έχει σχέση με την ποσότητα των αερίων που παράγουμε, αφορά μόνο το είδος. Συνήθως η αποβολή των αερίων από τον ορθό, συνοδεύεται και από άλλα συμπτώματα, όπως για παράδειγμα ο τυμπανισμός, το κοιλιακό φούσκωμα, το κοιλιακό άλγος και το αίσθημα δυσφορίας. Τα άτομα που υποφέρουν από τέτοιου είδους συμπτώματα, δεν είναι απαραίτητο ότι παράγουν περισσότερα αέρια από άλλους, αν και πολλές φορές αισθάνονται έτσι. Θα πρέπει όμως να διερευνηθεί αν συνυπάρχει κάποια εντερική διαταραχή, όπως είναι το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου ή κάποια χρόνια εντερική νόσος, όπως ή νόσος Crohn. Επίσης, δεν θα πρέπει να συγχέουν τη δυσφορία που προκαλείται από την κατανάλωση μεγάλης ποσότητας λιπαρών τροφών.

Tip: Είναι πολύ σημαντικό να πηγαίνετε στην τουαλέτα τουλάχιστον μία φορά την ημέρα. Μην παραλείπετε να τρώτε σαλάτα σε κάθε γεύμα και φρούτα για ενδιάμεσα σνακ διότι περιέχουν φυτικές ίνες ου βοηθούν στην καλή λειτουργία του εντέρου.

Μειώστε το αλάτι

H κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων αλατιού, λόγω του νατρίου που περιέχει, προκαλεί κατακράτηση υγρών, κυρίως στην κοιλιά και στα πόδια. Γι’ αυτό, μειώστε το αλάτι κατά το μαγείρεμα και αντικαταστήστε το με περισσότερο λεμόνι, ρίγανη και άλλα μπαχαρικά για περισσότερη νοστιμιά. Αποφύγετε, επίσης, τη μεγάλη κατανάλωση τροφών πλούσιων σε νάτριο, όπως αλλαντικά, ξηρά τυριά, παστά ή καπνιστά ψάρια, σάλτσες, κονσέρβες, αλμυρά μπισκότα κλπ. Γυναίκες που έχουν προβλήματα με τον κύκλο τους, π.χ. προεμμηνορρυσιακό σύνδρομο, πρέπει να μειώνουν το αλάτι από τη διατροφή τους, τουλάχιστον μία εβδομάδα πριν από την περίοδο.

Επαρκής ενυδάτωση

Πολλοί πιστεύουν ότι πίνοντας νερό ‘’φουσκώνουν’’ περισσότερο. Αυτό όμως είναι λάθος. Μπορεί στην περιοχή της κοιλιάς να παρατηρείται αύξηση στιγμιαία, αλλά πολύ γρήγορα θα επανέλθει. O οργανισμός είναι ένας μεγάλος αποταμιευτής νερού. Γι’ αυτό, αν του παρέχεται λίγο νερό, έχει την τάση να ‘’κρατά’’ περισσότερο από αυτό που ήδη έχει, κι έτσι δημιουργείται κατακράτηση υγρών. Η κατακράτηση υγρών λοιπόν, καταπολεμάται με κατανάλωση νερού. Το νερό αυξάνει τη διούρηση και βοηθά στην ισορροπία των υγρών του οργανισμού και στην αποβολή του επιπλέον νατρίου από τα νεφρά.

Κατανάλωση τροφών με διουρητική δράση

Αυξάνοντας τη διούρηση, μειώνεται σε σημαντικό βαθμό η κατακρατήση υγρών και ο μετεωρισμός θα υποχωρήσει. Για να συμβεί αυτό θα πρέπει καταναλώνετε κεράσια, ανανά, καρπούζι (περιέχει 98% νερό), φράουλες, μούσμουλα (όταν είναι οι εποχή τους), λαχανικά όπως ρόκα, μαρούλι, μαϊντανό, σέλινο.

Προτιμήστε τις πρωτεΐνες

Τα λευκώματα βοηθούν στην καταπολέμηση των οιδημάτων και των φουσκωμάτων. Τροφές πλούσιες σε λευκώματα είναι το ψάρι, το κοτόπουλο, το αυγό, το κρέας κλπ. Αλλά πάντα η κατανάλωση πρέπει να γίνεται με μέτρο και στο κυρίως γεύμα, σε συνδυασμό με υδατάνθρακα για παράδειγμα κοτόπουλο με ρύζι.

Προσθέστε κανέλα, άνηθο ή δεντρολίβανο στο φαγητό σας

Τα αιθέρια έλαια της κανέλας προκαλούν χαλάρωση και βοηθούν στην αντιμετώπιση του μετεωρισμού, ενώ ο άνηθος και το δεντρολίβανο βελτιώνουν την πέψη και τον ελαττώνουν.

Γυμναστείτε καθημερινά

Αν το πρόβλημα του μετεωρισμού επικεντρώνεται στα πόδια, τότε αυτό μπορεί να είναι ένδειξη κακής κυκλοφορίας του αίματος, πράγμα που σημαίνει ότι δεν κινείστε όσο θα έπρεπε. H γυμναστική σε αυτή την περίπτωση αποδεικνύεται πολύ καλή λύση για την καταπολέμηση του φουσκώματος στα πόδια.

Λιγότερο στρες, μικρότερος μετεωρισμό

Έρευνες έδειξαν ότι το στρες ‘’χτυπά’’ στο στομάχι. Σε εποχές έντονου στρες εκδηλώνονται γαστρεντερικές ενοχλήσεις ή επιδεινώνονται ήδη υπάρχουσες. Είναι πολύ πιθανό, λοιπόν, το φούσκωμα σας να μην οφείλεται σε διατροφικές συνήθειες, αλλά σε έντονο άγχος. Σε αυτή την περίπτωση, η λύση βρίσκεται στη σωστή διαχείριση του άγχους. Σίγουρα, όμως, θα βοηθήσει και ένα απαλό μασάζ στην περιοχή της κοιλιάς με αιθέρια έλαια χαμομηλιού σε συνδυασμό με ένα ρόφημα από πασιφλόρα ή μελισσόχορτο, βότανα γνωστά για τη σπασμολυτική και αγχολυτική τους δράση.

Άμεσες λύσεις για την αντιμετώπιση του μετεωρισμού του στομάχου

  • Αν ξυπνήσετε με αυξημένη την περιοχή της κοιλιάς, ένα ζεστό ρόφημα πριν από οτιδήποτε άλλο μπορεί να σας βοηθήσει. Ένα ρόφημα, μάλιστα, από aloe vera είναι ιδανικό για την περίπτωσή σας, καθώς έχει ελαφρώς καθαρτικές ιδιότητες.
  • Κατά τη διάρκεια της ημέρας, ένα καλό αφέψημα για να καταπραΰνει τον τυμπανισμό είναι το χαμομήλι, ενώ, επιπλέον, έχει και ελαφρώς διουρητική δράση.
  • H αποχή από μεγάλες ποσότητες υδατανθράκων, τόσο την ημέρα που είστε φουσκωμένοι όσο και για 2-3 ημέρες μετά, είναι καλή για να ηρεμήσει το πεπτικό σας σύστημα από τον μετεωρισμό.  Προσοχή! Δεν αποκλείονται οι υδατάνθρακες από μία ισορροπημένη διατροφή.
  • Χρησιμοποιείστε στη σαλάτα σας μηλόξυδο αντί για κανονικό ξίδι. Βοηθά άμεσα στην αντιμετώπιση του μετεωρισμού.

Πηγή: diatrofi.gr

Lifeme

Healthy is the new Sexy!