Σοκολάτα Γάλακτος VS Σοκολάτα Μαύρη

Σοκολάτα Γάλακτος VS Σοκολάτα Μαύρη

Ακόμη και αν δεν είναι η αγαπημένη σας γλυκιά λιχουδιά, πιθανότατα θα συμφωνήσετε ότι στο άκουσμα της λέξης «σοκολάτα» άμεσα δημιουργούνται στο μυαλό συναισθήματα και σκέψεις αγάπης, ευχαρίστησης και ανταμοιβής.

Η σοκολάτα προέρχεται από ένα φυτό, συγκεκριμένα το φασόλι του κακάο από το κακαόδεντρο. Το κακάο, όπως επίσης και πολλά είδη τσαγιού, κρασιού, πολλά φρούτα και λαχανικά, περιέχουν υψηλή συγκέντρωση αντιοξειδωτικών ενώσεων, που ονομάζονται «φλαβονοειδή» και συμπεριλαμβάνουν τις κατεχίνες, τις επικατεχίνες και τις προκυανδίνες. Η καθημερινή πρόσληψη αντιοξειδωτικών μπορεί να συμβάλει στην πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων, ενώ μειώνει τον κίνδυνο θρομβώσεων, μειώνοντας τη συσσώρευση αιμοπεταλίων. Τα αντιοξειδωτικά είναι σημαντικά για υγιή κύτταρα και για ένα ισχυρό ανοσοποιητικό σύστημα. Μειώνοντας τις ελεύθερες ρίζες, οι οποίες συνδέονται με την πρόωρη γήρανση και τον καρκίνο, τα αντιοξειδωτικά μας παρέχουν αντικαρκινική προστασία. Το κακάο περιέχει επίσης μικρές ποσότητες φυτικών στερολών και φυτικών ινών,  που συμβάλουν στον έλεγχο των λιπιδίων του αίματος, καθώς και μικρές ποσότητες  μετάλλων και ιχνοστοιχείων, όπως ασβέστιο, κάλιο, μαγνήσιο και χαλκό. Κατά ξηρό βάρος οι κόκκοι του κακάο αποτελούνται σε μεγάλο ποσοστό από λίπος (50-57%), κυρίως από δύο κορεσμένα λιπαρά οξέα (παλμιτικά και στεατικά οξέα) και ένα μονο-ακόρεστο οξύ (ελαϊκό οξύ), που όμως δεν οδηγεί σε αύξηση των λιπιδίων του αίματος.

Ωστόσο, δεν είναι όλα τα είδη σοκολάτας ισοδύναμα. Τα ευεργετικά οφέλη της σοκολάτας, προέρχονται από το κακάο και επομένως η συνολική ποσότητα κακάο στο τελικό προϊόν καθορίζει την ευεργετική ή όχι επίδραση στο σώμα μας.

 

ΣΟΚΟΛΑΤΑ ΓΑΛΑΚΤΟΣ

Ξεκινώντας από την αγαπημένη σοκολάτα των περισσότερων, η σοκολάτα γάλακτος έχει τουλάχιστον 10% κακάο και 12% στερεά γάλακτος και ως εκ τούτου περιέχει λιγότερο κακάο, άρα και φλαβανόλες από την μαύρη. Η επεξεργασία του κακάο μειώνει την περιεκτικότητα σε φλαβονοειδή, ενώ ο συνδυασμός με γάλα φαίνεται να αναστέλλει τα αντιοξειδωτικά του αποτελέσματα. Η σοκολάτα γάλακτος έχει 2-4 φορές λιγότερα φλαβονοειδή και αντιοξειδωτικά από την μαύρη, που σημαίνει ότι παρέχει αλλά σε μικρότερο βαθμό τα προαναφερθέντα οφέλη για την υγεία. Αν και έχει διαφημιστεί πολλάκις σαν την ιδανική σοκολάτα για παιδιά, η περιεκτικότητα της σε γάλα είναι τέτοια, που για να θεωρηθεί πηγή των θρεπτικών συστατικών, που φέρει το γάλα πχ. ασβέστιο, θα πρέπει να καταναλωθεί σε ποσότητες, όπου οι προσλαμβανόμενες θερμίδες μας επιβαρύνουν σημαντικά. Οι σοκολάτες γάλακτος περιέχουν επίσης λακτόζη (το σάκχαρο του γάλακτος), αλλά έχουν λιγότερη καφεΐνη σε σχέση με την μαύρη σοκολάτα.

ΛΕΥΚΗ ΣΟΚΟΛΑΤΑ

Αυτή η γλυκιά λιχουδιά με την βελούδινη γεύση αν και έχει το όνομα «σοκολάτα», «δεν έχει την χάρη», αφού δεν περιέχει κακάο. Η λευκή σοκολάτα φτιάχνεται από βούτυρο κακάο, γάλα ή προϊόντα γάλακτος και ζάχαρη και δεν περιέχει σχεδόν καθόλου στερεά κακάο. Ο μοναδικός «λόγος» για να καταναλώσει κάποιος λευκή σοκολάτα είναι μόνο η απόλαυση.

 

ΜΑΥΡΗ ΣΟΚΟΛΑΤΑ (υγείας, μπίτερ, μαύρη κουβερτούρα)

Οι μαύρες και κάπως πικρές σοκολάτες τα τελευταία αποτελούν το χρυσό πρότυπο της υγιεινής σοκολάτας, επειδή έχουν το περισσότερο κακάο. Τα βασικά συστατικά της μαύρης σοκολάτας είναι η κακαόμαζα, το βούτυρο κακάο και η ζάχαρη ή άλλα σάκχαρα. Η μαύρη σοκολάτα περιέχει κατ’ ελάχιστο 35% κακάο και έχει τα περισσότερα αντιοξειδωτικά από όλα τα άλλα είδη σοκολάτας. Ωστόσο, ακόμη και μια σοκολάτα με 70% κακάο, μπορεί να έχει διαφορετικά επίπεδα φλαβονοειδών ενώσεων, ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο υποβλήθηκε σε επεξεργασία. Επίσης, το περισσότερο κακάο σημαίνει και περισσότερες θερμίδες από τα «καλά» λιπαρά του κακάο. Αυτό συν το γεγονός ότι συνδυάζεται πολλές φορές με ξερά φρούτα και ξηρούς καρπούς και την «κάλυψη» του «υγιεινού» τροφίμου, μπορεί να μας επιβαρύνει με πολλές θερμίδες, ειδικά όταν υπερκαταναλώνεται. Η μαύρη σοκολάτα μας τονώνει περιέχοντας 80mg καφεΐνης ανά 100γρ.

Κάθε κατηγορία από τα παραπάνω είδη σοκολάτας μπορεί να διατίθεται σε εμπλουτισμένη ή γεμιστή μορφή, με ξηρούς καρπούς, σιρόπι, κρέμα, μπισκότα κτλ τα οποία επηρεάζουν ανάλογα την σύσταση των θρεπτικών συστατικών και την θερμιδική απόδοση της σοκολάτας.

Συνοπτικά: όσο αυξάνεται το ποσοστό κακάου σε μια σοκολάτα, τόσο αυξάνεται η περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά, πρωτεΐνη, φυτικές ίνες, «καλά» λιπαρά και μειώνονται οι θερμίδες, τα σάκχαρα, και η καφεΐνη.

Επομένως, αφού αποφασίσετε πόσο «μαύρη» θέλετε την σοκολάτα σας, ανατρέξτε στην ετικέτα.

  • Η περιεκτικότητα σε κακάο πρέπει να είναι ένα από τα πρώτα συστατικά που πρέπει ένας εραστής της καλής σοκολάτας να κοιτάει.
  • Κατόπιν, σαν γνήσιοι οπαδοί της υγιεινής διατροφής, αποφύγετε τις σοκολάτες που αναγράφουν σιρόπι καλαμποκιού, φρουκτόζης ή αγαύης ή συντηρητικά και χρωστικές στα συστατικά τους.

 

Τα συστατικά ενός τροφίμου πρέπει να αναγράφονται στην ετικέτα του με φθίνουσα σειρά περιεκτικότητας, δηλαδή αυτό που έχει την μεγαλύτερη ποσότητα θα πρέπει να βρίσκεται πρώτο και μετά το επόμενο σε ποσότητα.

  • Επιλέξτε μια σοκολάτα, που δεν απαριθμεί την ζάχαρη ή το γάλα στα πρώτα συστατικά.
  • Αν η σοκολάτα περιέχει μικρότερη ποσότητα βούτυρο κακάο και σε αντικατάσταση τους έχει φυτικά ή υδρογονωμένα λιπαρά, τότε πρόκειται για προϊόν «απομίμησης σοκολάτας».
  • Μπορείτε να δοκιμάσετε κάποια σοκολάτα με στέβια και/ ή άλλα τεχνητά γλυκαντικά, αλλά να θυμάστε ότι από την «φύση» της όσο πιο μαύρη είναι η σοκολάτα, τόσο λιγότερη είναι η προστιθέμενη ζάχαρη.
  • Στο εμπόριο, μπορείτε να βρείτε και σοκολάτα από «ωμό», ανεπεξέργαστο κακάο, με πιο πικρή, γήινη γεύση, αλλά με σημαντικά περισσότερα αντιοξειδωτικά συστατικά.

Οι περισσότερες συσκευασίες σοκολάτας των 100γρ. περιέχουν κατά μέσο όρο 550 θερμίδες και 30 έως 40 γραμμάρια λίπους. Έτσι αντί να καταναλώσετε όλη την συσκευασία «σερβιριστείτε και απολαύστε» την αναγραφόμενη μερίδα. Μια «σεβαστή» μπάρα σοκολάτας των 30γρ. θα σας δώσει περίπου 150 θερμίδες, ενώ αν συνδυαστεί με κάποιο φρέσκο φρούτο πχ. μπανάνα, φράουλες, πορτοκάλι ή ακόμα και με ένα γιαούρτι θα σας ικανοποιήσει περισσότερο γευστικά και θα σας γεμίσει ποσοτικά.

 Βιβλιογραφία

  • Chun Shing Kwok1,2, S Matthijs Boekholdt3, Marleen A H Lentjes4, Yoon K Loke5, Robert N Luben4, Jessica K Yeong6, Nicholas J Wareham7, Phyo K Myint1, Kay-Tee Khaw4 Habitual chocolate consumption and risk of cardiovascular disease among healthy men and women Original article Cardiac risk factors and prevention 2015
  • http://www.cacaoweb.net
  • http://nutritiondata.com