Τρέμετε στην ιδέα ότι θα σβήσετε τα επόμενα κεράκια της γενέθλιας τούρτας καθισμένοι σε διπλή πολυθρόνα; Έχετε ήδη «ψαλιδίσει» τα γεύματά σας, έχετε κόψει τα τσιμπολογήματα, ενώ έχετε φτάσει στο σημείο να τρώτε μια φορά την ημέρα για να γίνετε …στυλάκι! Τελικά,όμως, τι έχει περισσότερη σημασία; Τι είδους σνακ τρώτε ή πόσο συχνά;

Πρόσφατες μελέτες έχουν αποδείξει ότι η ποιότητα των τροφών που καταναλώνονται, διαδραματίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην καλή μας υγεία, ανεξαρτήτως της συχνότητας. Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Περιοδικό της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, άνθρωποι που κατανάλωναν φρούτα και λαχανικά ως σνακ, είχαν χαμηλότερο δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ), σε σχέση με όσους απολάμβαναν επιδόρπια και γλυκά. Η συχνότητα δε, καθώς και η ώρα της ημέρας των μικρών αυτών γευμάτων, δεν επηρέαζε τον δείκτη μάζας σώματος.

Με άλλα λόγια, ήρθε η στιγμή να απενοχοποιηθεί η φράση «μου ήρθε μια λιγούρα», ακόμη και αν αυτή ειπωθεί το βράδυ! Οι ερευνητές δεν καταδικάζουν το τσιμπολόγημα και δεν το θεωρούν απαραιτήτως ανθυγιεινό, εκτός εάν επιλέγουμε για σνακ τις περιβόητες «κενές» θερμίδες, που περιέχονται σε τροφές όπως πατατάκια και αναψυκτικά.  Φυσικά, τι πιο εύκολο απ’ το να ανοίξουμε ένα σακουλάκι πατατάκια, δουλεύοντας στον υπολογιστή, και από τη μία να κλικάρουμε με το ποντίκι, ενώ απ’ την άλλη, να μασουλάμε αμήχανα …κενές θερμίδες! Υγιεινές λύσεις, που δεν χρειάζονται πιρούνι, υπάρχουν πάντα: φρυγανίτσες σίκαλης με δυο φέτες γαλοπούλας προσφέρουν περισσότερα θρεπτικά συστατικά από τις θερμίδες των τυποποιημένων αμυλούχων σνακ.

Η Kathy McManus, διευθύντρια του Τμήματος Διατροφής του Νοσοκομείου Brigham and Women, το οποίο συνεργάζεται με το Harvard, δίνει έμφαση σ’ αυτήν την προσέγγιση της ποιότητας: «Η συχνότητα δεν είναι τόσο σημαντική, όσο είναι το είδος του σνακ που επιλέγεται».  Συνιστά ξηρούς καρπούς όπως τα αμύγδαλα, τα φυστίκια, τα φουντούκια, το ταχίνι, το φυστικοβούτυρο, άπαχο τυρί, σταφύλια, ή άπαχο γιαούρτι με βατόμουρα.

Τα σνακ είναι «απαραίτητα» σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας: σε ένα χαλαρό βραδάκι παίζοντας επιτραπέζια με τους φίλους μας, σε μία φιλική ή κοινωνική επίσκεψη, ή ακόμη και σε μία τρυφερή συνάντηση το σαββατόβραδο με τον σύντροφό μας. Ειδικά, όταν η τελευταία, συνοδεύεται από το μαγικό ψηφιακό δισκάκι. Ναι, σωστά καταλάβατε. Επιτέλους, movie night! Αν και η κινηματογραφική παράδοση απαιτεί πατατάκι και ποπκόρν, μην ξεχνάτε ότι περιέχουν μόνο καμμένα λάδια και πολύ, μα πάρα πολύ βούτυρο. Δείξτε προτίμηση σε μερικές τραγανές μπουκίτσες από ωμούς ξηρούς καρπούς, πλούσιες σε βιταμίνες, ασβέστιο και σε υγιεινά ω-9 λιπαρά οξέα, που θα βοηθήσουν στην καλή λειτουργία του μεταβολισμού σας, και ας κάθεστε στον καναπέ! Βέβαια, αν επιμένετε στην παράδοση των σινεφίλ, προνοήστε να έχετε στο ντουλάπι σας ένα σακουλάκι καλαμπόκι και παρασκευάστε οι ίδιοι τα ποπκόρν, χωρίς καθόλου βούτυρο, το οποίο θα αντικαταστήσετε με ελαιόλαδο και θα κάνει το βραδυνό σας σνακ απείρως πιο υγιεινό.

Το συνοδευτικό του κρασιού της… παρέας, δεν είναι μόνο τηγανιτά λουκάνικα και χοιρινές τηγανιές. Στο μενού μπορούν να παρεισφρύσουν και διάφορα οπωροκηπευτικά, όπως αγγουράκι, καροτάκια, αλλά και ελίτσες. Αποφύγετε τα ντιπ για σαλάτες. Λίγο ξύδι και λίγο αλάτι φτάνουν και περισσεύουν, ώστε να μην… περισσεύετε εσείς απ’ τα παντελόνια! Όσο για τις γλυκιές λιγούρες, δεν υπάρχει τίποτε χειρότερο από ένα επιδόρπιο φτιαγμένο από βούτυρο και κρέμα γάλακτος. Αντ’ αυτού, ψάξτε τα ντουλάπια της κουζίνας και θα ανακαλύψετε κάτι πεντανόστιμα βαζάκια που έχει καταχωνιάσει η μαμά: γλυκό σταφύλι με αρμπαρόριζα, κυδώνι, συκαλάκι και άλλα σπιτικά σιροπιαστά φτιαγμένα από φρούτα, θα κατευνάσουν τα «δαιμόνια». Εάν πάλι δεν είστε του σιροπιαστού, δροσιστείτε με μια μπάλα σορμπέ λεμονιού, ή φράουλας.

Lifeme
Healthy is the new Sexy!