Πόσο τέλειο είναι αρκετό;

The pursuit of perfection ή αλλιώς

Την εποχή της εικονικής τελειότητας όπου διάσημοι και μη ποστάρουν περήφανα γραμμωμένα σώματα και ατσαλάκωτα πρόσωπα, έχει καταστεί απαγορευτικό να ποστάρεις φωτογραφίες -αν όχι αψεγάδιαστες- τουλάχιστον σουλουπωμένες! Όσο κι αν οι εφαρμογές που φυτεύουν κοιλιακούς μας κάνουν να γελάμε, δεν υπάρχει καμία μας που δεν έχει χρησιμοποιήσει το photο editor και δεν έχει κάνει λίιιιιγο smooth στις φωτογραφίες που ανεβάζει! Πόσο όμως η ανάγκη για τελειότητα περιορίζεται μόνο στα social, και πόσο τελικά μας ταλανίζει στην καθημερινή μας ζωή;

Δεν θυμάμαι ποτέ ασκούμενη, που να μην ήταν λίγο βαρύτερη από ότι θα ήθελε, λίγο πιο «χαλαρή» από ότι θα ήθελε, λίγο πιο κοντή, λίγο πιο αγύμναστη,  … λίγο πιο μακριά τέλος πάντων, από το επιθυμητό «αποτέλεσμα». Δεν θυμάμαι καμιά που να «έφτασε» κάπου και να είπε εδώ! Εδώ είμαι όπως θα ήθελα, εδώ είμαι τέλεια! Οι περισσότερες αν όχι όλες οι γυναίκες θέλουν λίγο ακόμα! «δυο κιλάκια ακόμα για να έχω περιθώριο, / να γραμμώσω λίγο ακόμα/ να σφίξω λίγο ακόμα, ε και τότε θα μαι μια χαρά»!

Υπάρχει ένα πανεύκολο τεστ που χρησιμοποιούμε σαν διαγνωστικό εργαλείο, στην αντιμετώπιση των διατροφικών διαταραχών, και αφορά την αντιλαμβανόμενη εικόνα του σώματος μας (perceived body evaluation). Το ζητούμενο είναι να κατατάξει η κάθε γυναίκα, το σώμα της σε μια θέση μεταξύ 5 συνήθως διαφορετικών σωματότυπων, με βάση την εικόνα που έχει η ίδια για τον εαυτό της. Στη συνέχεια την αξιολογούμε και την κατατάσσουμε με βάση τα πραγματικά δεδομένα (BMI, ποσοστό λίπους, αναλογίες). 

Στη συντριπτική πλειοψηφία, η θέση που τοποθετεί η κάθε γυναίκα τον εαυτό της διαφέρει από την πραγματική τουλάχιστον κατά ένα μέγεθος. Προς τα πάνω! Με άλλα λόγια, η πλειοψηφία των γυναικών «βλέπει» τον εαυτό της παχύτερο από ότι είναι! Και το παράδοξο είναι ότι συνεχίζει να το κάνει ακόμα κι αφού δει τις πραγματικές μετρήσεις! Στο βαθμό που αυτό δεν επηρεάζει την αυτοεκτίμηση της, μπορεί και να μην είναι τόσο σοβαρό, αλλά η αποδοχή και η εκτίμηση του εαυτού μας καθορίζεται από την εικόνα που έχουμε για αυτόν, και καθορίζει και τη διατροφική και κινητική συμπεριφορά μας, αλλά και κυρίως τη διάθεσή μας, το βαθμό ικανοποίησης από τον εαυτό μας. Η χαμηλή αυτοεκτίμηση και αποδοχή προκαλούν στρες και άγχος, το οποίο με τη σειρά του πυροδοτεί είτε διατροφική διαταραχή, είτε στην καλύτερη των περιπτώσεων απαρέσκεια του εαυτού. Σε πολλές από αυτές τις περιπτώσεις η ‘δίαιτά´ φαντάζει αναγκαία και η άσκηση καταναγκαστική!

Πολλές φορές γυναίκες με με φυσιολογικό Δείκτη Μάζας Σώματος ρωτούν αν πρέπει να χάσουν βάρος. Η απάντηση είναι: Πρέπει;

Ορισμός «Ιδανικού» βάρους ΔΕΝ υπάρχει! Ούτε πολύ περισσότερο «Ιδανικού» ποσοστού λίπους (φυσικά δεν ισχύει το ύψος μείον 10 που αποτελεί έναν από τους πιο συχνά απαντώμενους αστικούς μύθους!) Ιδανικό είναι το βάρος που συνάδει με την υγεία και ικανοποιεί τον κάτοχο του! Αν ακολουθήσουμε αυτό τον «ορισμό» θα μπορούσαμε να πούμε ότι εξασφαλίζουμε ένα υγιές βάρος και λίπος! 

Η σωστή θρέψη μαζί με τον υγιεινό τρόπο ζωής θα βοηθήσουν στη διατήρηση τόσο της εικόνας όσο και της υγείας μας!

Υγιεινή διατροφή με τις λιγότερες δυνατόν επεξεργασμένες τροφές, βασισμένη στη μεσογειακή διατροφή, χωρίς ακρότητες και ψυχαναγκασμούς, εξασφαλίζει σωστή θρέψη!

Άσκηση που βελτιώνει τη φυσική κατάσταση εν γενεί (δύναμη, αντοχή, ευκαμψία, ισορροπία) βοηθά στη διατήρηση του βάρους, στην αντιμετώπιση του stress και την προάσπιση του οργανισμού μας έναντι των ασθενειών!

Τεχνικές αναπνοών, διαλογισμού, ή απλά χαλάρωσης προάγουν μια λιγότερο στρεσογόνο καθημερινότητα, η οποία με τη σειρά της βοηθά στη ρύθμιση του μεταβολισμού και την προαγωγή της υγείας.

Όσο και αν τα γνωρίζουμε όλα αυτά, συνεχίζουμε να αναζητάμε τη μαγική συνταγή, το μαγικό πρόγραμμα που θα μας κάνει τέλειους θεωρώντας ότι η τελειότητα θα μας κάνει φυσικά ευτυχισμένους! Η αλήθεια είναι όμως ότι αφενός η τελειότητα είναι σχεδόν ανέφικτη, αφετέρου η εσωτερική ισορροπία και η αποδοχή του εαυτού μπορούν να μας προσφέρουν την εσωτερική γαλήνη και ευχαρίστηση.

Αυτός είναι και ο λόγος που οι μορφές άσκησης που προάγουν την εσωτερική γαλήνη και αποδοχή συμβάλλουν στη βελτίωση όχι μόνο της φυσικής κατάστασης αλλά και της εν γενεί υγείας αυτού που αποκαλούμε «wellbeing». 

Μαγική συνταγή λοιπόν δεν υπάρχει! Συνταγή για να είμαστε καλύτερα μεγαλώνοντας υπάρχει:

  • φυσική δραστηριότητα που μας ευχαριστεί, έστω και λίγη σε καθημερινή βάση 
  • σωστή θρέψη,  
  • επίγνωση της αναπνοής, έστω και 5 λεπτά συνειδητής αναπνοής τη μέρα
  • διαλογισμός η αλλιώς «ξεκούραση του μυαλού»  έστω και 5 λεπτά τη μέρα και 
  • αποδοχή και επιείκεια με τον «μη τέλειο», τέλειο εαυτό μας!

The pursuit of perfection ή αλλιώς "πόσο τέλειο είναι αρκετό";
ΥΓ:ο περί τελειότητας προβληματισμος πυροδοτήθηκε ένα πρωί στο αγαπημένο μου καφέ στην πλατεία Βαρνάβα όπου ένα κορίτσι σαν τα κρύα τα νερά, θαύμαζε στο ινσταγκραμ τους «φωτοσοπαρισμενους» κοιλιακούς κοπέλας με εμφανώς περισσότερο λίπος από ότι της ίδιας!
 

Η τελειότητα των άλλων είναι προφανής, η δίκη μας άπιαστη! 

ΥΓ2: την εποχή ανάρτησης της φωτογραφίας θεωρούσα ότι θα πρέπει να χάσω κάνα δυο κιλάκια από την κοιλιά…

Έβελυν Ζώτου

Έβελυν Ζώτου
MSc Διαιτολογίας Διατροφής Certified, Health and Fitness Instructor,
Yoga Therapist E500-RYT RCYT ACSM, Founder of ZenDanceKundalini
Yoga Director of YogAcademy School, Owner of AXIONplace