Όλο και περισσότεροι άνθρωποι για διαφορετικούς λόγους επιλέγουν να ακολουθήσουν μια διατροφή με περιορισμένη κατανάλωση ή ακόμα πλήρη αποφυγή των ζωικών προϊόντων και παραγώγων τους. Όλα αυτά τα άτομα, αναγκάζονται να αφαιρέσουν ολόκληρες ομάδες τροφίμων από το πιάτο τους. Ένας ισορροπημένος τρόπος διατροφής, με αυξημένη ποικιλία θρεπτικών χορτοφαγικών τροφίμων, θα μπορούσε να καλύψει με ασφάλεια τις ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά. Ωστόσο, ο γρήγορος σύγχρονος τρόπος ζωής και ο περιορισμένος χρόνος των περισσότερων δραστήριων ανθρώπων πολλές φορές δυσκολεύει την επίτευξη αυτού του στόχου.

Η πρώτη ανησυχία όλων των ατόμων που ακολουθούν μια χορτοφαγική διατροφή αποτελεί η επάρκεια της σε πρωτεΐνη, ένα δομικό μακροθρεπτικό, απαραίτητο για την ανάπτυξη και την αποκατάσταση των ιστών, ειδικά αν πρόκειται για άτομα στην ανάπτυξη, ασθενείς, αθλητές, έγκυες ή θηλάζουσες. Σε αυτή την περίπτωση η διατροφική συμπλήρωση με ένα προϊόν φυτικής προέλευσης υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη είναι μια εύκολη εναλλακτική.

Δυστυχώς, για να είναι μια πρωτεΐνη «πλήρης» και αξιοποιήσιμη από τον ανθρώπινο οργανισμό, πρέπει να περιέχει και τα 9 απαραίτητα αμινοξέα, τα οποία δεν μπορεί να παράγει ο άνθρωπος και πρέπει να τα λαμβάνει από την διατροφή του καθημερινά. Σε αντίθεση με τις ζωικές πρωτεΐνες, οι φυτικές πρωτεΐνες δεν είναι «πλήρεις». Τα περισσότερα δημητριακά και οι ξηροί καρποί (πχ ρύζι, λιναρόσπορος) έχουν έλλειψη στο απαραίτητο αμινοξύ λυσίνη, ενώ τα περισσότερα όσπρια έχουν περιορισμένη ποσότητα στο απαραίτητο αμινοξύ μεθειονίνη. Για να καταστεί η πρωτεΐνη «πλήρης», τα δημητριακά  θα πρέπει να καταναλωθούν μαζί με όσπρια, αν όχι στο ίδιο γεύμα, πχ. φακές με ρύζι τουλάχιστον μέσα στην διάρκεια της ημέρας. (1)

Ωστόσο, μελέτη 8-εβδομάδων διαπίστωσε ότι η λήψη 48γρ. πρωτεΐνης ρυζιού ή πρωτεΐνη ορού γάλακτος καθημερινά οδήγησε σε παρόμοιες αλλαγές στη σύνθεση του σώματος, τη μυϊκή δύναμη και την αποκατάσταση (2).

Μάλιστα, η πρωτεΐνη ρυζιού Βιολόγος παρασκευάζεται από 100% ρύζι, χρησιμοποιώντας μια μέθοδο με κατοχυρωμένο δίπλωμα ευρεσιτεχνίας σε χαμηλή θερμοκρασία, χωρίς τη χρήση χημικών προσθέτων. Χρησιμοποιώντας μία μοναδική διαδικασία παρασκευής, η πρωτεΐνη αποκτά ισορροπημένο αμινοξεϊκό προφίλ, με όλα τα 9 απαραίτητα αμινοξέα, με μια συσχέτιση στην πρωτεϊνική σύσταση που αγγίζει το  98% με το γάλα της μητέρας και το 97% με την  πρωτεΐνη ορού γάλακτος. Επίσης, η πρωτεΐνη ρυζιού είναι μια εύπεπτη φυτική  πρωτεΐνη και περιέχει επαρκής ποσότητες σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β για έναν υγιή μεταβολισμό.

Ανά scoop 30gr αποδίδει μόλις 115.2kcal, 24.2g γραμμάρια πρωτεΐνης (το υψηλότερο ποσοστό ολικής φυτικής πρωτεΐνης μη προερχόμενο από σόγια στην αγορά)και μόνο 4,5g υδατάνθρακες και αμελητέο λίπος (1,44g). Τέλος, δεν περιέχει αρώματα ή ζάχαρη και μπορεί να ενισχύσει πρωτεϊνικά τόσο γλυκές, όσο αλμυρές συνθέσεις. Θα μπορούσε να προστεθεί σε σμούθιε φρούτων ή λαχανικών, σε ποριτζ με φυτικό γάλα, σε σπιτικές μπάρες δημητριακών ή ακόμα σε χορτοφαγικά μπιφτέκια λαχανικών, σούπες και πουρέδες.

(1)Jay R. Hoffman✉* and Michael J. Falvo*Protein – Which is Best?International Society of Sports Nutrition Symposium, June 18-19, 2005, Las Vegas NV, USA – Symposium – Macronutrient Utilization During Exercise: Implications For Performance And Supplementation J Sports Sci Med. 2004 Sep; 3(3): 118–130. Published online 2004 Sep 1.PMCID: PMC3905294

(2) Joy JMLowery RPWilson JMPurpura MDe Souza EOWilson SMKalman DSDudeck JEJäger R.The effects of 8 weeks of whey or rice protein supplementation on body composition and exercise performance. Νutr J. 2013 Jun 20;12:86. doi: 10.1186/1475-2891-12-86.

Biologos_big-04-696×327 διατροφή υγεία ομορφιά