Ίσως να σου ακούγεται περίεργο να διαβάζεις κάτι τέτοιο από την πένα ενός διατροφολόγου.

Το γεγονός όμως είναι πως η σύγχρονη επιστήμη της διατροφής έχει ήδη αρχίσει να απομακρύνεται από τις θεωρίες που θέλουν τον υπολογισμό των θερμίδων και την κατανάλωση light προϊόντων ως τη μοναδική λύση στην απώλεια βάρους. Σχεδόν καθημερινά ερχόμαστε αντιμέτωποι με ανθρώπους που σχεδόν μας παρακαλούν για μια αυστηρή δίαιτα για γρήγορη απώλεια με την αφορμή ενός προσεχούς σχεδίου π.χ. τον γάμο τους  ή τις καλοκαιρινές διακοπές! Ο σκοπός του άρθρου αυτού είναι να καταλάβεις τον λόγο για τον οποίο εμείς οι ειδικοί διατροφολόγοι αρνούμαστε να γίνουμε συμμέτοχοι στην ασιτία που εσύ επιλέγεις να ακολουθήσεις!

Για να καταλάβεις όμως τι θέλω να πω, ας αφήσουμε τα νούμερα να μιλήσουν.

Σήμερα, το 60% του πληθυσμού ακολουθεί κάποια υποθερμιδική δίαιτα ενώ μόνο το 30% είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι. Άρα, οι μισοί από εκείνους που κάνουν δίαιτα απλά δεν χρειάζεται να κάνουν!

Στην πραγματικότητα, το 74% των γυναικών και το 44% των ανδρών που κάνουν δίαιτα δεν ήταν ποτέ υπέρβαροι.

Το συγκλονιστικό είναι πως  1 στα 10 άτομα έχει κάνει δίαιτα από 50 έως 500 φορές στη ζωή του! Δηλαδή υπάρχουν άτομα ανάμεσά μας – ίσως κι εσύ που διαβάζεις αυτή τη στιγμή- που όλη τους τη ζωή κάνουν δίαιτα! Είτε πηγαίνοντας σε ειδικούς, είτε κάνοντας οποιαδήποτε προσπάθεια για απώλεια βάρους (χάπια αδυνατίσματος, δίαιτες με ονοματεπώνυμο, χημικές δίαιτες, υπεργυμναστική, κ.τ.λ.)

Εάν είσαι γονιός θα συμφωνήσεις μαζί μου με το πόσο τραγικά είναι τα παρακάτω στοιχεία:

Ένα στα 3 παιδιά έχει κάνει δίαιτα μέχρι τα 15 του χρόνια, δηλαδή πάνω από το 30% των παιδιών κάνει δίαιτα, τουλάχιστον μια φορά, στην ακμή της ανάπτυξής τους! Μάλιστα, όσο η ηλικία μεγαλώνει, το ποσοστό αυξάνεται όλο και περισσότερο. Οι έφηβοι που κάνουν δίαιτα έχουν 8 φορές μεγαλύτερο κίνδυνο να εμφανίσουν κάποια διατροφική διαταραχή (ανορεξία, βουλιμία, αδηφαγική διαταραχή, κ.ά.) ενώ οι χρόνια διαιτώμενοι έχουν 18 φορές αυξημένες πιθανότητες. Επιπλέον, τα παιδιά των γονέων που κάνουν δίαιτα σχεδόν πάντα την ακολουθούν και τα ίδια.

Σε αυτό το σημείο να σημειώσω πως σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO), απαγορεύεται στα παιδιά να κάνουν δίαιτα ακόμα και αν είναι παχύσαρκα, και η ισορρόπηση του βάρους τους πρέπει να γίνεται με διατροφική αγωγή και εκπαίδευση και αύξηση της φυσικής δραστηριότητας.

Τελικά όμως η δίαιτα έχει αποτέλεσμα; Εδώ τα νούμερα πάλι θα σε απογοητεύσουν.

Από όσους κάνουν δίαιτα

  • μόνο 1 στα 20 άτομα πετυχαίνει το στόχο του στην απώλεια βάρους, κάτι που δεν θεωρείται και τόσο επιτυχές φυσικά. Από όσους το πέτυχαν, λιγότερο από το 10% επιτυγχάνουν να διατηρήσουν το νέο μειωμένο βάρος τους για πάνω από 5 χρόνια
  • 50% καταλήγουν να επαναπροσλάβουν το βάρος που έχασαν και ακόμα περισσότερο.

Άρα τελικά, μήπως οι δίαιτες δεν έχουν επιτυχία; Μήπως αντί να αδυνατίζουν παχαίνουν…;

Το συμπέρασμα είναι πως δεν χρειάζεσαι μια υποθρεψία για να επιτύχεις μείωση του βάρους.

Σε πρώτο στάδιο, έλεγξε αν πραγματικά χρειάζεσαι να μειώσεις το βάρος σου  ή αν απλά έχεις κάποιες ανασφάλειες με την εικόνα σου. Αν πραγματικά υπάρχει ανάγκη για μείωση του βάρους, η λύση θα δοθεί πάλι μέσα από τη διατροφή, αλλά από την αναπλήρωση της θρέψης και των συστατικών που χρειάζεται ο οργανισμός σου ώστε να μπορεί να παράγει (και να ξοδεύει) ενέργεια. Επιπλέον, δώσε βάση στην αύξηση της δραστηριότητάς σου.

Σε επόμενο κείμενό μου, θα σου εξηγήσω με ποιον μηχανισμό το σώμα σου σε οδηγεί σε αύξηση βάρους μέσω της δίαιτας και αντίστοιχα πώς θα βοηθήσεις τη μείωση του βάρους σου  μέσω της επάρκειας σε τροφή!

Μέχρι τότε, μην παλεύεις με αυστηρά διαιτολόγια και μην κατηγορείς τον εαυτό σου που δεν τα έχεις καταφέρει ακόμα.

Οι δίαιτες από μόνες τους οδηγούν σε αποτυχία!

Στέλλα Σαρηπαναγιώτου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος