Κι όμως, πολλά «υγιεινά προϊόντα» που γεμίζουν τα ράφια του σούπερ μάρκετ μόνο υγιεινά δεν είναι. Προτού γεμίσετε το καλάθι σας διαβάστε παρακάτω τι θα πρέπει να προσέχετε.

Αν μπείτε σε ένα μεγάλο σουπερμάρκετ, σίγουρα θα δεχθείτε μια σφοδρή επίθεση στις αισθήσεις σας: μια εκτυφλωτική παράταξη από συσκευασμένα φαγώσιμα, το καθένα σχεδιασμένο να σας προκαλέσει γευστική ευδαιμονία πριν καν χωνέψετε την πρώτη θερμίδα. Γραμμένοι προκλητικά πάνω σε κάθε κουτί, σακουλάκι ή μπουκάλι, ένα σωρό ισχυρισμοί είναι σαν να σας λένε: «Αγόρασέ με!». Αληθεύουν όμως αυτοί οι ισχυρισμοί; Για παράδειγμα, μπορεί να έχετε προσέξει την ετικέτα πάνω σε κάποια μπισκότα που λέει «χωρίς λιπαρά». Αυτό, όμως, που δε βλέπετε είναι ότι είναι γεμάτα ζάχαρη και πρόσθετα στην ετικέτα. Μάθετε πώς να αποκωδικοποιείτε τις ετικέτες.

Οι αριθμοί μπορεί να είναι παραπλανητικοί

Μπροστά σε ένα κουτί από κράκερ με χαμηλά λιπαρά θα βρείτε ισχυρισμούς όπως «33% λιγότερα λιπαρά». Οι μαθηματικοί υπολογισμοί είναι ακριβείς: το αρχικό προϊόν περιέχει όντως τρία γραμμάρια λιπαρά ανά μερίδα, ενώ η εκδοχή με τα χαμηλά λιπαρά περιέχει 2 γραμμάρια. Η διαφορά είναι πράγματι 33% – αλλά μιλάμε μόνο για 1 γραμμάριο λίπους. Κι αυτό που δε βλέπετε να διαφημίζεται στο κουτί είναι ότι αυτή η εκδοχή έχει 33% περισσότερους υδατάνθρακες. Για να προσθέσουν γεύση, αντικαθιστούν αυτό το ένα γραμμάριο λιπαρών με τρία γραμμάρια επεξεργασμένο αλεύρι και ζάχαρη – όχι ιδιαίτερα υγιεινή αλλαγή.

Οι «καλές πηγές» είναι αμφισβητήσιμες

Μη σας ξεγελούν οι ετικέτες που διαφημίζουν τρόφιμα ως «καλές» πηγές βιταμινών και μεταλλικών στοιχείων: μία μερίδα χρειάζεται μόνο 10% της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας ενός συγκεκριμένου θρεπτικού στοιχείου για να θεωρηθεί «καλή» πηγή. Υπάρχουν λοιπόν τρόφιμα από τα οποία πρέπει να καταναλώσετε 10 ολόκληρες μερίδες για να πάρετε την ημερήσια ποσότητα που χρειάζεστε.

Τα οφέλη στην υγεία είναι ενίοτε υπερβολικά

Ορισμένες μάρκες πράσινου τσαγιού μπορεί να μην έχουν τόσα αντιοξειδωτικά που καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες όσες θέλουν οι παρασκευαστές να πιστέψετε. Ένα ανεξάρτητο εργαστήριο ανέλυσε 14 διαφορετικές μάρκες εμφιαλωμένου πράσινου τσαγιού αναφορικά με τα επίπεδα κατεχινών, των αντιοξειδωτικών που καταπολεμούν τις ασθένειες. Τα ευρήματά τους; Η περιεκτικότητα σε κατεχίνες διέφερε σημαντικά από μάρκα σε μάρκα.

Τα «άπαχα» κρέατα είναι συνήθως γεμάτα νάτριο

Όταν αφαιρείται το λίπος, χάνεται η γεύση. Για να την ενισχύσουν, ορισμένες βιομηχανίες προσθέτουν στα προϊόντα πουλερικών, χοιρινού και βοδινού κρέατος ένα διάλυμα νερού και αλατιού και θρεπτικά στοιχεία. Η πρακτική αυτή αυξάνει σημαντικά τα επίπεδα νατρίου στο κρέας.

Δέσποινα Μαρσέλου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος με εξειδίκευση στην κλινική διατροφή και στα αυτοάνοσα νοσήματα (B.Sc., M.Sc.)