Εάν έχετε τραυματισμό ή ταλαιπωρείστε από κάποιο χρόνιο πόνο, είναι σημαντικό να γνωρίζετε σε ποιες περιπτώσεις χρησιμοποιείτε ζεστό ή κρύο επίθεμα, για την καταστολή του πόνου. Και τα δύο μπορεί να έχουν θετικά αποτελέσματα όταν χρησιμοποιηθούν σωστά αλλά μπορεί να προκαλέσουν μεγαλύτερες βλάβες μετά από μία λάθος επιλογή.

Γι’ αυτό σάς παραθέτουμε κάποιες βασικές αρχές για τη σωστή χρήση τους καθώς και τις διαφορές τους, ώστε μετά από έναν τραυματισμό να ξέρετε ποιο να επιλέξετε.

Ένας γενικός κανόνας είναι πως σε έναν οξύ τραυματισμό (πρόσφατο τραυματισμό) ενδείκνυται η χρήση παγοθεραπείας ενώ αντίθετα σε ένα χρόνιο πόνο, η χρήση θερμοθεραπείας.

 

Παγοθεραπεία

Η φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού μετά από έναν τραυματισμό είναι η δημιουργία φλεγμονής και πρηξίματος, όπου τα αιμοφόρα αγγεία διευρύνονται για να μεταφέρουν περισσότερο αίμα στην περιοχή και να ξεκινήσει η διεργασία της επούλωσης. Έτσι η χρήση πάγου είναι μονόδρομος για τις πρώτες 24-72 ώρες με στόχο:

  1. τη συστολή των αγγείων,
  2. τη μείωση της φλεγμονής και του πρηξίματος καθώς και
  3. τη μείωση του πόνου βοηθώντας τα ερεθισμένα νεύρα της περιοχής.

Η χρήση πάγου ή παγοκύστης πρέπει να γίνεται προσεκτικά για την αποφυγή δερματικών εγκαυμάτων. Η χρήση μιας πετσέτας μεταξύ του ψυχρού επιθέματος και του δέρματος κρίνεται απαραίτητη και ο συνολικός χρόνος εφαρμογής δεν πρέπει να ξεπερνά τα 20 λεπτά. Η επανάληψη κάθε 2 με 3 ώρες είναι ιδανική και συνήθως η χρήση δεν ξεπερνά τις 72 ώρες μετά τον τραυματισμό εκτός αν χρησιμοποιείται για τη διευκόλυνση της επούλωσης μετά από επίπονη αθλητική προπόνηση.

 

Θερμοθεραπεία

Από την άλλη μεριά, η χρήση θερμοθεραπείας είναι περισσότερο ωφέλιμη σε χρόνιες παθήσεις ή χρόνιο πόνο καθώς αυξάνει την αιμάτωση στην περιοχή με αποτέλεσμα μεγαλύτερα ποσοστά οξυγόνου και θρεπτικών συστατικών να μεταφέρονται στην περιοχή ώστε να επιταχύνουν την επούλωση. Επίσης μπορεί να προσφέρει χαλάρωση σε σφιχτούς ή τραυματισμένους μύες.

Αντίθετα αποτελέσματα όμως μπορούν να παρατηρηθούν αν η χρήση θερμού πραγματοποιηθεί αμέσως μετά τον τραυματισμό λόγω του ρίσκου να αυξηθεί η φλεγμονή με την αύξηση της θερμοκρασίας.

Θεωρητικά η χρήση θερμοθεραπείας πρέπει να γίνεται 72 ώρες μετά τον τραυματισμό όπου μπορούμε να υποθέσουμε πως η φλεγμονώδης διεργασία έχει λάβει τέλος.

Ο καλύτερος τρόπος για να εφαρμόσουμε θερμοθεραπεία είναι με τη χρήση μιας ζεστής, υγρής πετσέτας ή ενός ζεστού μπάνιου για 10 με 30 λεπτά, από 2 μέχρι 5 φορές την ημέρα.

 

Χρήσιμα μέσα για θερμό-κρύο θεραπεία

  • Ηλεκτρικά θερμαινόμενο μαξιλάρι
  • Σκεύασμα με ζελέ που μπορεί να ψυχθεί ή να ζεσταθεί
  • Μια απλή σακούλα πάγου ή παγωμένων λαχανικών (πάντα τυλιγμένη σε μια πετσέτα)
  • Κρύα ή ζεστή κομπρέσα
  • Ζεστό ή κρύο μπάνιο

 

Χρήσιμες συμβουλές

  • Μην το παρακάνετε με το χρόνο εφαρμογής και με τη συχνότητα, μέσα στην ημέρα.
  • Αφήστε το δέρμα να επανέλθει στο φυσιολογικό του χρώμα και θερμοκρασία πριν επαναλάβετε.
  • Ελέγχετε το δέρμα σας κατά τη διάρκεια της χρήσης είτε ζεστού είτε κρύου επιθέματος για τυχόν αλλαγές (ελαφρύ κοκκίνισμα της περιοχής είναι φυσιολογικό).
  • Εάν δείτε τα παρακάτω σημάδια σταματήστε τη χρήση και τηλεφωνήστε στο γιατρό σας (σημαίνει πως η θερμοκρασία ήταν πάνω από τα όριά σας ή η εφαρμογή ήταν πολύ συχνή και υπάρχει περίπτωση τραυματισμού του δέρματος): φουσκάλες, εξανθήματα, έντονη φαγούρα, πρήξιμο, έντονο κοκκίνισμα (μαυροκόκκινο ή μωβ-κόκκινο χρώμα ή εμφάνιση κόκκινων και λευκών κουκίδων)

 

Πηγές:

  1. http://westendchiromn.com/blog/should-i-use-heat-or-ice-after-an-acciden/
  2. http://www.webmd.com/pain-management/try-heat-or-ice
  3. http://www.patient.co.uk/health/ice-and-heat-treatment-for-injuries

Πηγή: http://www.verticalwise.com/

Lifeme

Healthy is the new Sexy!