Απλές συμβουλές για να εντάξουμε την κίνηση στην καθημερινότητά μας.

Αν και ο σύγχρονος τρόπος ζωής μας έχει καταδικάσει στην ακινησία και το καθισιό, ο άνθρωπος από την Εποχή του Λίθου ήταν ένα κατεξοχήν δραστήριο ον: αρχικά κυνηγούσε και συνέλεγε την τροφή του, αργότερα παρήγαγε και καλλιεργούσε τη γη.

Σήμερα, η παραγωγικότητα δεν συνάδει με τη δραστηριότητα. Οι ατέλειωτες ώρες που ξοδεύουμε καθημερινά μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή και στον καναπέ βλέποντας τηλεόραση μας έχει κάνει τα πιο νωθρά …εξελιγμένα όντα, τα οποία στο βωμό της προόδου και της ευημερίας θυσιάζουν ακόμη και την ίδια τους την υγεία.

Στην περίπτωση που δούμε κάποιον να ανεβαίνει τις σκάλες του μετρό, αντί να παίρνει το ασανσέρ ή να στέκεται ακίνητος στις κυλιόμενες, ξαφνιαζόμαστε. Τελικά, ο άνθρωπος μπορεί και…. κινείται!

Βρέφη και νήπια έως 5 ετών

Έχει αποδειχθεί ότι η καθιστική συμπεριφορά κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής συνδέεται με την παχυσαρκία και το υπερβολικό βάρος αργότερα, καθώς και με χαμηλότερη γνωστική ανάπτυξη. Γι’ αυτό, περιορίζουμε το χρόνο των παιδιών μπροστά στην τηλεόραση, ενώ δεν τα αφήνουμε συνέχεια στο καροτσάκι.

Παιδιά και έφηβοι

Παιδιά και νέοι που ζουν σε σπίτια με πολλές τηλεοράσεις και υπολογιστές τείνουν να κάθονται περισσότερο. Για τα παιδιά ηλικίας 5 έως 18 ετών, η μείωση του καθιστικού χρόνου περιλαμβάνει την κίνηση μέσα και γύρω από το σπίτι, το σχολείο, αλλά και τις εξωσχολικές δραστηριότητες στην πόλη ή την ύπαιθρο.

Βέβαια, και οι γονείς πρέπει να δώσουν το καλό παράδειγμα:

  • Μειώνοντας τον χρόνο που οι ίδιοι βλέπουν τηλεόραση.
  • Ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή των παιδιών στις δουλειές του σπιτιού.
  • Επιλέγοντας δώρα που δεν αφορούν video games, αλλά πραγματικά …action games, όπως μία μπάλα, ένα skateboard, ή έναν χαρταετό.

Ενήλικες

Οι ενήλικες ηλικίας 19 έως 64 ετών πρέπει να προσπαθούν να κάθονται όσο το δυνατόν λιγότερο, στη διάρκεια της ημέρας. Ειδικά στις περιπτώσεις όπου η χρήση του υπολογιστή στο γραφείο είναι επιβεβλημένη, παρατηρούνται συχνά προβλήματα στην κυκλοφορία του αίματος των κάτω άκρων και του αυχένα.

Συμβουλές για να μειώσουμε το χρόνο που καθόμαστε:

  • Χρησιμοποιούμε τις σκάλες και όχι το ασανσέρ. Δε στεκόμαστε στις κυλιόμενες, αλλά τις ανεβαίνουμε περπατώντας.
  • Αν ξεχνάμε να σηκωθούμε απ’ την καρέκλα του γραφείου, βάζουμε υπενθύμιση στο κινητό μας κάθε 30  λεπτά.
  • Στεκόμαστε ή περπατάμε όταν μιλάμε στο τηλέφωνο.
  • Κάνουμε μια βόλτα κατά τη διάρκεια του διαλείμματός μας στη δουλειά.
  • Σηκωνόμαστε και πηγαίνουμε στο γραφείο ενός συναδέλφου, αντί να μιλάμε στο εσωτερικό τηλέφωνο ή να στέλνουμε mail.

Ηλικιωμένοι

Οι ηλικιωμένοι – 65 ετών και άνω- αποτελούν την πιο «καθιστική» ομάδα του πληθυσμού, καθώς περνάνε 10 ώρες και περισσότερες ώρες κάθε μέρα καθιστοί ή ξαπλωμένοι. Αυτό δεν οφείλεται μόνο στη μειωμένη λειτουργικότητα και σε προβλήματα υγείας, αλλά και στα κοινωνικά στερεότυπα που τους ωθούν στην «επιβράδυνση» του τρόπου ζωής.

Ενδείκνυται η δραστηριοποίηση με καθημερινό περπάτημα και με ασκήσεις που βοηθούν τα άνω και κάτω άκρα.

Lifeme

Healthy is the new Sexy!