Γιατί είναι σημαντικοί οι υδατάνθρακες

Τα τελευταία 10 χρόνια, οι απόψεις διίστανται ως προς τους υδατάνθρακες. Κάποιες δίαιτες προωθούν τους υδατάνθρακες ως υγιεινούς, ενώ κάποιες άλλες τους αποφεύγουν κατηγορηματικά. Τελικά είναι καλοί ή κακοί οι υδατάνθρακες; Η σύντομη απάντηση είναι και τα δύο.

Υδατάνθρακες υπάρχουν παντού!

Υδατάνθρακες δεν είναι μόνο το ψωμί, το ρύζι και τα ζυμαρικά – όλα τα παρακάτω τρόφιμα είναι παραδείγματα υδατανθράκων:

  • αρτοσκευάσματα & σιτηρά
  • ρύζια & ζυμαρικά
  • ξηροί καρποί & σπόροι
  • λαχανικά & φρούτα
  • χυμοί & αναψυκτικά
  • γλυκά & ζαχαρωτά

Σύνθετοι υδατάνθρακες = καλοί

Οι καλοί υδατάνθρακες λέγονται και σύνθετοι. Η χημική τους σύσταση και οι ίνες αναγκάζουν το σώμα μας να δουλεύει πιο έντονα για την πέψη και να παράγει ενέργεια για περισσότερο χρόνο. Κατά κύριο λόγο, καλοί υδατάνθρακες βρίσκονται στα σχετικά «ωμά» τρόφιμα ή λίγο επεξεργασμένα (σε αυτά ανήκουν τα ψωμιά, τα δημητριακά και τα ζυμαρικά ολικής άλεσης).

  • δημητριακά με τη φλούδα
  • πράσινα λαχανικά
  • φρέσκα φρούτα

Γιατί είναι καλοί;

  • Υψηλή περιεκτικότητα σε ίνες και θρεπτικά συστατικά
  • Χαμηλός γλυκαιμικός δείκτης
  • Χορταίνουν με λιγότερες θερμίδες
  • Επιταχύνουν τον μεταβολισμό

Απλοί υδατάνθρακες = κακοί

Οι απλοί υδατάνθρακες είναι μικρότερα μόρια ζάχαρης που προσπερνούν τη διαδικασία της πέψης στο σώμα μας. Η ενέργεια που προσφέρουν αποθηκεύεται στα κύτταρά μας και αν δεν καταναλωθεί άμεσα, μετατρέπεται σε λίπος. Κακοί υδατάνθρακες υπάρχουν συνήθως στα «επεξεργασμένα» τρόφιμα, τα οποία έχουν στερηθεί τα φυσικά θρεπτικά συστατικά τους και τις ίνες για να γίνουν πιο «φιλικά στους καταναλωτές».

  • γλυκά και ζαχαρωτά
  • αναψυκτικά και ζαχαρούχα ποτά
  • επεξεργασμένα αρτοσκευάσματα

Γιατί είναι κακοί;

  • Χαμηλή περιεκτικότητα σε ίνες και θρεπτικά συστατικά
  • Υψηλός γλυκαιμικός δείκτης
  • Κενές θερμίδες που μετατρέπονται σε λίπος
  • Υψηλά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα =αίσθημα κόπωσης

Ο γλυκαιμικός δείκτης (ΓΔ)

Οι υδατάνθρακες είναι στην ουσία ζάχαρη, την οποία το σώμα μας μετατρέπει σε γλυκόζη και την αποθηκεύει για ενέργεια. Ο γλυκαιμικός δείκτης μετρά πόσο αυξάνει τα επίπεδα γλυκόζης σας μία συγκεκριμένη τροφή.

Υψηλός ΓΔ = Κακοί υδατάνθρακες

Τα τρόφιμα με υψηλό ΓΔ περνάνε γρήγορα από τη διαδικασία της πέψης και απορροφούνται άμεσα. Αυτή η γρήγορη διακύμανση στα επίπεδα γλυκόζης συχνά αποκαλείται «σοκ ζάχαρης», το οποίο σας αφήνει κουρασμένους και πεινασμένους πολύ γρήγορα.

Lifeme

Healthy is the new Sexy!