Μια πρόταση που πολλές εταιρείες έχουν στηρίξει πάνω της τη διαφήμιση των προϊόντων τους, όπως  βοηθήματα αδυνατίσματος ή φόρμες εφίδρωσης, ζώνες σάουνας και διάφορα άλλα.

Η αλήθεια είναι πως πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες παραπλανήσεις του κοινού. Δεν υπάρχει καμία μελέτη που να συνδέει με οποιονδήποτε τρόπο την καύση του λίπους με την απώλεια ιδρώτα. Είναι δύο τελείως διαφορετικοί μηχανισμοί του οργανισμού που σίγουρα δεν πυροδοτεί ο ένας τον άλλον.

Ο ιδρώτας είναι θερμορυθμιστικός παράγοντας του οργανισμού. Αυτό σημαίνει οτι όταν για οποιονδήποτε λόγο αυξάνεται η εσωτερική  θερμοκρασία, ο ιδρώτας την επαναφέρει στις φυσιολογικές τιμές. Οι λόγοι μπορεί να είναι διάφοροι, όπως κίνηση για πολύ ώρα, κάποιας μορφής άσκηση, πυρετός λόγω ασθένειας, υπερβολική έκθεση στον ήλιο, αγωνία, φόβος και άλλα. Όταν λοιπόν αυξάνεται η θερμοκρασία, ο οργανισμός μέσω των ιδρωτοποιών αδένων την αποβάλλει από τους πόρους του δέρματος με τη μορφή υγρασίας (ιδρώτας). Ο ιδρώτας αποτελείται κατά το μεγαλύτερο ποσοστό από νερό και σε ένα μικρό ποσοστό από άλατα, ανόργανα συστατικά, ιχνοστοιχεία και άλλα.

Όπως καταλαβαίνεις, αυτό που βλέπεις στους πόρους του δέρματός σου δεν είναι λίπος. Επίσης δεν μπορείς να το χρησιμοποιήσεις ως μέτρο οτι ασκήθηκες αρκετά ώστε να ενεργοποιηθεί η καύση του λίπους σου. Κάποιος με λιπαρό δέρμα, επειδή έχει μεγαλύτερους πόρους, κατά τη διάρκεια της άσκησης θα αρχίσει να ιδρώνει πιο γρήγορα από κάποιον άλλο με ξηρό δέρμα. Αναλόγως αντιδρά το σώμα εκείνου που έχει πιο ενεργούς ιδρωτοποιούς αδένες από κάποιον άλλο.

Επίσης, ανάλογα με την κατανάλωση διαφόρων τροφών, ο ιδρώτας μπορεί να πάρει άσχημη οσμή. Καλό θα ήταν πριν από την άσκηση να αποφεύγεις την κατανάλωση κρεμμυδιών, σκόρδου, αλκοόλ κ.ά. καθώς αποβάλλονται από τον ιδρώτα με τη μορφή έντονης κακοσμίας.

Ο ιδρώτας σου είναι πολύ σημαντικός, επειδή αν ανέβαινε ανεξέλεγκτα η θερμοκρασία στο σώμα σου φτάνοντας πάνω από 40οC- 41°C, θα καταστρέφονταν πολλά ένζυμα σημαντικά για την υγεία σου. Επίσης πολύ υψηλός πυρετός πάνω από 42οC μπορεί να προκαλέσει μόνιμες βλάβες στον εγκέφαλο. Για άλλη μια φορά λοιπόν, η φύση προέβλεψε, ώστε να μην είσαι ευάλωτος απέναντι σε τέτοιους κινδύνους.

Με τον ιδρώτα όμως χάνεις και πολλά συστατικά τα οποία είναι σημαντικά για την εύρρυθμη λειτουργία του οργανισμού σου. Είναι σημαντικό λοιπόν να τα αναπληρώνεις με κάποιο ισοτονικό ποτό που θα επαναφέρει τα φυσιολογικά επίπεδα στον οργανισμό σου. Προσοχή όμως με την κατανάλωση ισοτονικών προϊόντων του εμπορίου καθώς έχουν συνήθως αρκετή κρυμμένη ζάχαρη και χημικά πρόσθετα. Σε προσεχές άρθρο, θα  αναλύσουμε τα ισοτονικά προϊόντα που χρησιμοποιώ ο ίδιος αλλά προτείνω και στους πελάτες μου. Τις συνταγές για αυτά τα ποτά μού τις εμπιστεύτηκε ο φίλος και συνεργάτης, Ευάγγελος Ζουμπανέας (Διατροφολόγος-Master Practitioner in Eating Disorders and Obesity).

Επιστρέφοντας στην αρχή του άρθρου, φαντάζομαι οτι γίνεται πλέον ξεκάθαρο πως όλα τα βοηθήματα εφίδρωσης με σκοπό την καύση λίπους αποτελεί μια παραπλάνηση του κοινού.

Άλλωστε, το μόνο που μπορούν να προσφέρουν είναι αφυδάτωση του οργανισμού έως και θερμοπληξία. Ιδιαιτερα, τα ρούχα εφίδρωσης δεν επιτρέπουν στο σώμα να αναπνέει, ενισχύουν την ανάπτυξη μικροοργανισμών στη γεννητική περιοχή (π.χ.κολπίτιδες),  ενώ η αύξηση της θερμοκρασίας στην περιοχή αυτή μπορεί να δημιουργήσει έως και προβλήματα γονιμότητας  (π.χ. αδυναμία σπέρματος).

Τα κιλά που θα παρατηρήσεις ότι «έχασες» μετά από τη  χρήση τέτοιων μεθόδων θα είναι καθαρά και μόνο τα υγρά του οργανισμού σου. Μόλις τα αναπληρώσεις πίνοντας νερό και ισοτονικά ποτά, τα κιλά σου θα επανέλθουν καθώς δεν χάθηκαν ποτέ αληθινά. Συνήθως, αυτές οι μέθοδοι ακολουθούνται σε συνδυασμό με κάποιο στερητικό διαιτολόγιο χαμηλό σε υδατάνθρακες ώστε να δικαιολογήσουν τις διαφημίσεις τους.

Την επόμενη φορά που κάποιος θα προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί το όνειρό σου για έναν καλύτερο τρόπο ζωής και ένα καλύτερο σώμα παραποιώντας φυσιολογικές αντιδράσεις του οργανισμού σου… ξανασκέψου το.