Ιδιαίτερα θρεπτικές, οι γλυκοπατάτες χρησιμοποιούνται στη μαγειρική με πολλούς τρόπους, δίνοντας μια ξεχωριστή νότα νοστιμιάς στα πιάτα μας, ενώ ταυτόχρονα αποτελούν ισχυρή πηγή θρεπτικών συστατικών, προσφέροντας σημαντικά οφέλη στην υγεία μας και καλύπτοντας πάνω από το 400% των ημερησίων αναγκών μας για βιταμίνη Α. Πλούσια σε φυτικές ίνες και κάλιο, η γλυκοπατάτα παρέχει μεγαλύτερη ποσότητα φυσικών σακχάρων από την κοινή πατάτα με λιγότερες θερμίδες!

Fast Facts: Μία γλυκοπατάτα 114 γραμμαρίων έχει 162 θερμίδες, 0 γρ. λίπους, 37 γρ.υδατανθράκων και 3,6 γρ. πρωτεΐνης.

  • Βήτα-καροτίνη: Οι γλυκοπατάτες συνιστούν μια εξαιρετική πηγή βήτα-καροτίνης, ενός ισχυρού αντιοξειδωτικού, το οποίο δίνει το ζωντανό πορτοκαλί χρώμα στα λαχανικά και τα φρούτα. Η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε βήτα-καροτίνη, όπως η γλυκοπατάτα, μειώνει τον κίνδυνο ανάπτυξης ορισμένων τύπων καρκίνου, προσφέρει προστασία κατά του άσθματος και της καρδιακής νόσου, ενώ καθυστερεί τη γήρανση των κυττάρων.
  • Φλούδα: Το χρώμα της φλούδας της γλυκοπατάτας μπορεί να ποικίλει από λευκό έως κίτρινο, μωβ ή καφέ, αλλά δεν έχει σημασία: η φλούδα περιέχει σημαντικό ποσοστό σε φυτικές ίνες και κάλιο. Μία γλυκοπατάτα μεσαίου μεγέθους μαζί με τη φλούδα της, μας παρέχει περίπου 6 γραμμάρια φυτικών ινών.
  • Γενικά οφέλη: Μελέτες έχουν δείξει ότι η αύξηση της κατανάλωσης φυτικών τροφών, όπως είναι οι γλυκοπατάτες, μειώνει τον κίνδυνο παχυσαρκίας, διαβήτη, και καρδιακών παθήσεων, ενώ ενισχύει την υγεία της επιδερμίδας και αυξάνει την ενέργειά μας.
  • Άτομα με διαβήτη: Οι γλυκοπατάτες θεωρούνται τροφή χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη. Πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι οι γλυκοπατάτες μειώνουν τα επεισόδια υπογλυκαιμίας και την αντίσταση στην ινσουλίνη σε άτομα με διαβήτη. Οι διαβητικοί τύπου 1 που εφαρμόζουν δίαιτες με υψηλές ποσότητες ινών, έχουν χαμηλότερα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα, ενώ οι διαβητικοί τύπου 2 παρουσιάζουν βελτιωμένα επίπεδα σακχάρου, καθώς και στα λιπίδια και τα επίπεδα ινσουλίνης.
  • Νάτριο/Κάλιο: Η διατήρηση χαμηλής πρόσληψης νατρίου είναι απαραίτητη για τη μείωση της αρτηριακής πίεσης, ενώ η αύξηση της πρόσληψης καλίου συνδέεται με μειωμένο κίνδυνο θανάτου όλων των αιτιών κατά 20%.
  • Καρκίνος Προστάτη: Σύμφωνα με μελέτη του Τμήματος Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, οι άντρες που εντάσσουν στη διατροφή τους τροφές πλούσιες σε βήτα- καροτίνη, προστατεύονται περισσότερο από τον κίνδυνο να εμφανίσουν καρκίνο του προστάτη.
  • Πέψη: Εξαιτίας της υψηλής περιεκτικότητάς τους σε ίνες, οι γλυκοπατάτες βοηθούν στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας και στη διατήρηση ενός υγιούς πεπτικού συστήματος.
  • Γονιμότητα: Σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, η κατανάλωση σιδήρου από φυτικές πηγές συμβάλει στη γονιμότητα. Επιπλέον, η κατανάλωση βήτα-καροτίνης, που μετατρέπεται σε βιταμίνη Α στον οργανισμό, αποδεικνύεται σπουδαία για τη σύνθεση των ορμονών κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του θηλασμού.
  • Ανοσοποιητικό σύστημα: Οι φυτικές τροφές, όπως οι γλυκοπατάτες, είναι πλούσιες σε βιταμίνη C και βήτα-καροτίνη, ενισχύοντας το ανοσοποιητικό μας σύστημα.
  • Χολίνη: Η χολίνη που περιέχεται στη γλυκοπατάτα, είναι ένα σημαντικό θρεπτικό συστατικό: βοηθά στον ύπνο, την κίνηση των μυών, ενώ ενισχύει τη μνήμη και την ικανότητα μάθησης. Ταυτόχρονα, η χολίνη διατηρει τη δομή των κυτταρικών μεμβρανών και συμβάλλει στη μετάδοση των νευρικών ερεθισμάτων και στην απορρόφηση του λίπους.
  • Φλεγμονές: Το μωβ εκχύλισμα της γλυκοπατάτας λειτουργεί ως αντιφλεγμονώδες, ενώ έχει αντι- λιπογενετικά αποτελέσματα.
Lifeme

Healthy is the new Sexy!