Έχετε ποτέ ξεσπάσει σε κάποιον επειδή πεινούσατε; Μερικοί άνθρωποι γίνονται αρκετά «γκρινιάρηδες» και ευέξαπτοι όταν πεινούν. Αλλά από πού προέρχονται αυτά τα νεύρα; Και γιατί γίνεται μόνο σε κάποιους, αλλά όχι σε όλους; Η απάντηση βρίσκεται σε ορισμένες από τις διεργασίες που συμβαίνουν μέσα στο σώμα μας όταν πεινάμε.

Η φυσιολογία της πείνας

Οι υδατάνθρακες, οι πρωτεΐνες και τα λίπη σε ό,τι τρώμε μέσω της πέψης γίνονται απλά σάκχαρα (όπως η γλυκόζη), αμινοξέα και λιπαρά οξέα. Αυτές οι θρεπτικές ουσίες περνούν στην κυκλοφορία του αίματος, από όπου διανέμονται στα όργανα και τους ιστούς και χρησιμοποιούνται για ενέργεια.

Όσο περνάει ο χρόνος μετά το τελευταίο γεύμα, το ποσό αυτών των θρεπτικών ουσιών που κυκλοφορούν στο αίμα αρχίζει να μειώνεται. Εάν τα επίπεδα γλυκόζης πέφτουν αρκετά, ο εγκέφαλος το αντιλαμβάνεται ως μια απειλητική κατάσταση. Σε αντίθεση με τα περισσότερα άλλα όργανα και ιστούς, που μπορούν να χρησιμοποιήσουν μια ποικιλία θρεπτικών συστατικών για να λειτουργήσουν, ο εγκέφαλος εξαρτάται σε κρίσιμο βαθμό από την γλυκόζη.

Πιθανόν να έχετε ήδη παρατηρήσει αυτήν την εξάρτηση που έχει ο εγκέφαλος στη γλυκόζη – μπορεί να είναι δύσκολο να κάνετε απλά πράγματα όταν είστε πεινασμένοι και τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα έχουν πέσει (για παράδειγμα, δυσκολία στη συγκέντρωση ή ανόητα λάθη ή μπερδεμένη ομιλία).

Ένα άλλο πράγμα που μπορεί να γίνει δύσκολο, όταν πεινάμε είναι η ανεκτικότητά μας. Ενώ μπορεί να είστε σε θέση να κρατηθείτε μπροστά στο αφεντικό σας, αφήνεστε μπροστά σε φίλους ή συναδελφούς και ξεσπάτε.

Μια άλλη σωματική απόκριση

Εκτός από την πτώση της γλυκόζης στο αίμα, ένας άλλος λόγος που οι άνθρωποι μπορεί να ξεσπάσουν είναι η αντιρροπιστική ανταπόκριση της γλυκόζης.

Όταν τα επίπεδα της γλυκόζης πέσει πέσουν κάτω από ένα ορισμένο όριο, το μυαλό σας στέλνει οδηγίες σε διάφορα όργανα του σώματος για να συνθέσει και να απελευθερώσει ορμόνες που αυξάνουν την ποσότητα της γλυκόζης.

Οι τέσσερις κύριες αντιρυθμιστικές ορμόνες είναι: η αυξητική ορμόνη από την υπόφυση που βρίσκεται στον εγκέφαλο, η γλυκαγόνη από το πάγκρεας, η αδρεναλίνη, η οποία μερικές φορές ονομάζεται επινεφρίνη, και η κορτιζόλη, η οποία προέρχεται και από τα δύο επινεφρίδια. Οι δύο τελευταίες είναι και οι ορμόνες του στρες που απελευθερώνονται στο αίμα σε όλες τις αγχωτικές καταστάσεις.

Στην πραγματικότητα, η αδρεναλίνη είναι μια από τις κύριες ορμόνες που απελευθερώνεται στο αίμα ως απάντηση σε μια ξαφνική κρίση πανικού, όπως όταν βλέπετε, ακούτε ή ακόμα και σκέφτεστε κάτι που απειλεί την ασφάλειά σας. Όπως μπορείτε εύκολα να φωνάξετε σε κάποιον κατά τη διάρκεια μιας λογομαχίας, η αδρεναλίνη που παίρνετε κατά τη διάρκεια της αντιρροπιστικής ανταπόκρισης της γλυκόζης μπορεί να προκαλέσει παρόμοια αντίδραση.

Φύση και γαλουχισμός

Ένας άλλος λόγος που η πείνα συνδέεται με το θυμό είναι ότι και τα δύο ελέγχονται από κοινά γονίδια. Προϊόν ενός τέτοιου γονιδίου είναι το νευροπεπτίδιο Υ, μια φυσική χημική ουσία του εγκεφάλου που απελευθερώνεται όταν είστε πεινασμένοι. Διεγείρει ακόρεστη ανάγκη σίτισης, δρώντας σε μια ποικιλία υποδοχέων στον εγκέφαλο, συμπεριλαμβανομένου και του υποδοχέα Υ1.

Εκτός απ’ το ότι ελέγχουν την πείνα, το νευροπεπτίδιο Υ και ο υποδοχέας Υ1 ρυθμίζουν τον θυμό ή την επιθετικότητα. Έτσι, τα άτομα με υψηλά επίπεδα του νευροπεπτιδίου Υ στο εγκεφαλονωτιαίο υγρό τους τείνουν να εμφανίζουν υψηλά επίπεδα επιθετικότητας.

Όπως βλέπτε, υπάρχουν πολλοί τρόποι που κάποιος είναι επιρρεπής στο θυμό όταν πεινάει. Είναι αναμφίβολα ένας μηχανισμός επιβίωσης, αν οι πεινασμένοι οργανισμοί άφηναν ευγενικά τους άλλους να φάνε πριν από αυτούς, το είδος τους μπορεί να είχε εκλείψει.

Ενώ πολλοί φυσικοί παράγοντες συμβάλλουν σ’ αυτού του είδους τον θυμό, οι ψυχοκοινωνικοί παράγοντες παίζουν επίσης ρόλο. Η κουλτούρα π.χ. επηρεάζει το αν εκφράζεται λεκτική επιθετικότητα, άμεσα ή έμμεσα.

Πώς να το χειριστείτε;

Ο ευκολότερος τρόπος για να χειριστείτε το θυμό είναι να φάτε κάτι προτού πεινάσετε υπερβολικά. Μην σκεφτείτε τις γρήγορες λύσεις, όπως η σοκολάτα, τα πατατάκια ή το πιο «βρώμικο» φαγητό – όταν είστε στα πρόθυρα του θυμού, μπορεί προκαλέσει μεγαλύτερες αυξήσεις στα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα. Προτιμήστε φαγητά πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, φυσικές τροφές που ικανοποιούν την πείνα για όσο το δυνατόν περισσότερο, χωρίς υπερβολικές θερμίδες.

Lifeme
Healthy is the new Sexy!