Γαλακτοκομικά είναι τελικά τόσο ωφέλιμα;

Γαλακτοκομικά είναι τελικά τόσο ωφέλιμα

Έχουμε μάθει από τους γονείς μας ότι πίνοντας γάλα δυναμώνουμε το σκελετό μας και προάγουμε την υγεία μας. Είναι όμως έτσι; Πολλές έρευνες το αμφισβητούν ανατρέποντας τα δεδομένα που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.

Σε μια νέα ανάλυση που δημοσιεύτηκε σε επιστημονικό περιοδικό Παιδιατρικής, οι ερευνητές αποκάλυψαν ευρήματα που δείχνουν ότι τα γαλακτοκομικά προϊόντα δεν προάγουν την υγεία των οστών σε παιδιά και νεαρούς ενήλικες. Η σωματική δραστηριότητα έχει μια θετική επίδραση στην υγεία των οστών, ενώ τα στοιχεία που συνδέουν την υγεία των οστών με την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων είναι στην καλύτερη περίπτωση ανίσχυρα.

Σύμφωνα με την επιστημονική εξέταση, η υποστήριξη για το γάλα μύθος καταρρέει. Η ανάλυση 58 δημοσιευμένων μελετών δείχνει ότι τα στοιχεία επί των οποίων βασίζονται οι συστάσεις στις ΗΠΑ που αφορούν την πρόσληψη γαλακτοκομικών προϊόντων είναι ανεπαρκή, σύμφωνα με τους συγγραφείς της μελέτης. Σε μια σαφή πλειοψηφία μελετών που εξετάστηκαν στο πλαίσιο της συγκεκριμένης μετα-ανάλυσης δεν εντοπίστηκε καμία σύνδεση μεταξύ κατανάλωσης γαλακτοκομικών προϊόντων ή διαιτητικής πρόσληψης ασβεστίου και προαγωγής της υγείας των οστών.

Στις υπόλοιπες μελέτες τα αποδεικτικά στοιχεία ήταν ανεπαρκή. Σε ορισμένες από αυτές φάνηκε ότι οι επιπτώσεις στην υγεία των οστών ήταν περιορισμένη, ενώ σε άλλες, τα αποτελέσματα ήταν μπερδεμένα με την πρόσληψη βιταμίνης D από γάλα εμπλουτισμένο με βιταμίνη D. Για να «χτίσουν» γερά κόκαλα και υγιή σκελετό τα παιδιά χρειάζονται άσκηση, ηλιοφάνεια και μια διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά που τους βοηθά να διατηρήσουν ένα υγιές σωματικό βάρος.  

Γάλα όπως… κάπνισμα

Στο πλαίσιο μιας άλλης μελέτης τώρα διαπιστώθηκε ότι μια διατροφή πλούσια σε τυριά, πλήρη γαλακτοκομικά και κρέας είναι εξίσου επιβαρυντική για την υγεία με το κάπνισμα. Έχετε αδυναμία στα τυριά ή το γάλα και καταναλώνετε μεγάλες ποσότητες; Τότε θα πρέπει να γνωρίζετε ότι η επιβάρυνση για την υγεία σας είναι αντίστοιχη με εκείνη του τσιγάρου.

Μια διατροφή πλούσια σε ζωικές πρωτεΐνες, που περιλαμβάνει κατανάλωση κρεάτων, τυριών και γενικότερα γαλακτοκομικών προϊόντων, επιβαρύνει την υγεία των μεσήλικων ατόμων, όπως το κάπνισμα, υποστηρίζει η εκτενής αμερικανική έρευνα.

Η υιοθέτηση αυτού του είδους της διατροφής διπλασιάζει την πιθανότητα πρόωρου θανάτου από οποιαδήποτε αιτία και αυξάνει ως 4 φορές τον κίνδυνο θανάτου από καρκίνο ή διαβήτη.

Τα ευρήματα της έρευνας που κράτησε περίπου είκοσι χρόνια έχουν προκαλέσει ερωτηματικά όσον αφορά τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις που μπορεί να έχουν στην υγεία μας οι δίαιτες που βασίζονται στην κατανάλωση πρωτεϊνών οι οποίες μάλιστα είναι αρκετά δημοφιλείς, όπως η δίαιτα Άτκινς.

Σύμφωνα τώρα με μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Ουψάλα στην Σουηδία η υπερβολική κατανάλωση γάλατος καθημερινά δεν χαρίζει περισσότερα χρόνια ζωής ούτε συμβάλλει στη μείωση του κίνδυνου καταγμάτων των οστών.

Στη σχετική μελέτη, η οποία διήρκησε δύο δεκαετίες, συμμετείχαν πάνω από 61,000 γυναίκες και 45,000 άνδρες. Από τη μελέτη λοιπόν δεν παρατηρήθηκε αύξηση του ορίου ηλικίας ούτε πρόληψη παθήσεων όπως π.χ. η οστεοπόρωση.

Προτιμήστε τυρί φέτα και παραδοσιακό γιαούρτι από πρόβειο αιγοπροβειο ή κατσικίσιο γάλα με την πέτσα. Τα επιδόρπια γιαουρτιού και πολλά γιαούρτια δεν έχουν τους ωφέλιμους μικροοργανισμούς του παραδοσιακού γιαουρτιού, ούτε το όξινο pH, που βοηθάει στην ενίσχυση του πεπτικού αλλά και της υγεία μας. Απεναντίας μπορεί να έχουν πρόσθετες ουσίες. Δύο ακόμη εναλλακτικές λύσεις είναι το γάλα βρώμης και το γάλα αμυγδάλου. Και μην ξεχνάτε πάν μέτρον άριστον 

Δέσποινα Μαρσέλου
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος με εξειδίκευση στην κλινική διατροφή και στα αυτοάνοσα νοσήματα (B.Sc., M.Sc.)