Η αγάπη για τη γλυκιά γεύση είναι έμφυτη στον άνθρωπο, αφού η πρώτη μας τροφή, το μητρικό γάλα είναι γλυκό, ενώ στην φύση ό,τι είναι πικρό ή ξινό συχνά δεν είναι βρώσιμο.

Η γλυκιά γεύση όμως είναι συνδεδεμένη με τη λευκή ζάχαρη, μια τροφή χωρίς καμία θρεπτική αξία, που η κατανάλωσή της έχει συνδεθεί με εμφάνιση πολλών παθήσεων, όπως παχυσαρκίας, σακχαρώδους διαβήτη, οδοντικών προβλημάτων, καρδιαγγειακών, ορισμένων μορφών καρκίνου, ακόμα και με έκπτωση νοητικής λειτουργίας.

Φυσικές Γλυκαντικές Ύλες

Ωστόσο, υπάρχουν και άλλοι φορείς γλυκιάς γεύσης, φυσικές και τεχνητές. Οι φυσικές γλυκαντικές ύλες, έχουν τις ίδιες σχεδόν θερμίδες με την ζάχαρη (400kcal/100gr), αλλά μεγαλύτερη γλυκαντική αξία και γι’ αυτό χρησιμοποιούνται σε μικρότερη ποσότητα. Έχουν περισσότερα θρεπτικά συστατικά (χωρίς να θεωρούνται πηγές) και πιθανόν διαφορετική επίδραση στον κίνδυνο εμφάνισης ασθενειών στο ζάχαρο του αίματος σε σχέση με την λευκή ζάχαρη. Βέβαια, χρειάζεται προσοχή στην υπερκατανάλωσή τους, αφού μπορεί να οδηγήσουν σε αύξηση του σωματικού βάρους.

Μερικές φυσικές γλυκαντικές ύλες είναι οι ακόλουθες:

  • μέλι
  • μελάσα
  • χαρουπόμελο
  • ζάχαρη καρύδας
  • σιρόπι σφενδάμου
  • φρουκτόζη
  • σιρόπι αγαύης
  • στέβια

Φρουκτόζη και σιρόπι Αγαύης

Προσοχή χρειάζεται η χρήση της φρουκτόζης, η οποία προέρχεται από φρούτα μετά από επεξεργασία του σιροπιού Αγαύης, που προέρχεται από το ομώνυμο φυτό και περιέχει κυρίως φρουκτόζη. Η φρουκτόζη απορροφάται και μεταβολίζεται μόνο στο συκώτι και ως εκ τούτου δεν ανεβάζει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα ή τα επίπεδα ινσουλίνης, αλλά μπορεί να προκαλέσει αύξηση στα επίπεδα των τριγλυκεριδίων, της χοληστερόλης και εμφάνιση λιπώδους ήπατος.

Το Φυσικό Γλυκαντικό, Στέβια

Η στέβια, η πιο «αθώα» των μη θερμιδικών γλυκαντικών, είναι μια φυσική γλυκαντική ύλη, που προέρχεται από το φυτό στέβια της Νότιας Αμερικής. Οι γλυκοζίτες στεβιόλης έχουν 200 φορές πιο γλυκιά γεύση από τη ζάχαρη και είναι διαθέσιμοι σε σταγόνες ή σε κρυσταλλική μορφή. Η στέβια δεν έχει θερμίδες, ούτε παρενέργειες, είναι σταθερή στην θερμότητα και δεν επηρεάζει τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα. Χρειάζεται, ωστόσο προσοχή στα έκδοχα του σκευάσματος που επιλέγουμε, καθώς συχνά μαζί με την στέβια περιέχονται και άλλα τεχνητά γλυκαντικά για βελτίωση της μεταλλικής επίγευσης της στέβιας και αυτά μπορεί να έχουν παρενέργειες.

Πηγές:   

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2892765/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23850261