Εισαγωγή στερεών τροφών στη διατροφή των παιδιών

Εισαγωγή στερεών τροφών στη διατροφή των παιδιών

Κατά τη διάρκεια των δύο πρώτων ετών, τα παιδιά μεταβαίνουν από το στάδιο της σίτισης μέσω του θηλασμού ή με μπουκάλι στις στερεές τροφές. Έτσι, σιγά σιγά κάθονται στο τραπέζι με την υπόλοιπη οικογένεια και τρώνε σχεδόν ότι και οι υπόλοιποι. Σε αυτή την μεταβατική περίοδο υπάρχουν δύο σημαντικές παράμετροι τις οποίες θα πρέπει να προσέξετε:

  • Τη σωστή επιλογή συγκεκριμένων τροφών και υφών που θα εισαχθούν στη διατροφή στην κατάλληλη ηλικία.
  • Τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η παραπάνω μετάβαση και εισαγωγή των τροφών ώστε να αναπτύξει το παιδί μια υγιή σχέση με το φαγητό.

 

Κατηγορίες τροφίμων
Στα περισσότερα μωρά η σειρά με την οποία θα εισάγεται τα στερεά τρόφιμα στη διατροφή τους δεν έχει κάποια σημασία. Παραδοσιακά, αυτή η διαδικασία ξεκινά με την εισαγωγή σιτηρών. Ακολουθούν τα λαχανικά και τα φρούτα. Και τέλος το παιδί έρχεται σε επαφή με το κρέας. Ωστόσο, ενώ η παραπάνω σειρά δεν έχει κάτι κακό η καλύτερη αρχή θα ήταν το καθαρισμένο κρέας και τα πουλερικά. Αυτό συμβαίνει καθώς μέσω αυτής της κατηγορίας τροφίμων τα παιδιά προσλαμβάνουν, τις απαραίτητες για τον οργανισμό τους, θρεπτικές ουσίες αφού είναι κύριες πηγές σιδήρου και ψευδαργύρου.

Πρόσφατες έρευνες υποστηρίζουν ότι πλέον δεν υπάρχει λόγος να περιμένουν οι γονείς για να εισάγουν στη διατροφή των μικρών τους τις τροφές που μπορεί να τους προκαλέσουν αλλεργία περισσότερο από τέσσερις με έξι μήνες. Αυτές οι τροφές δεν είναι άλλες από τα αυγά, τα γαλακτοκομικά, τη σόγια, τα φιστίκια και τα ψάρια. Στην πραγματικότητα, η εισαγωγή τροφίμων που περιέχουν φιστίκι ήδη από τους πρώτους τέσσερις έως έξι μήνες της ζωής τους μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της αλλεργίας στα φιστίκια.

Όταν ξεκινήσετε αυτή τη διαδικασία θα πρέπει να θυμάστε πως όταν εισάγετε ένα είδος τροφής θα πρέπει να περιμένετε πέντε μέρες πριν αρχίσετε κάτι άλλο. Εάν παρατηρήσετε διάρροια, έμετο ή εξανθήματα, σταματήστε το νέο φαγητό και επικοινωνήστε με τον γιατρό του μωρού σας. Αυτά τα συμπτώματα μπορεί να υποδεικνύουν κάποια τροφική αλλεργία.

 

Υφές τροφίμων
Οι υφές είναι πολύ σημαντικές κατά την διαδικασία εισαγωγής τροφίμων. Τα περισσότερα μωρά προτιμούν να ξεκινούν με μαλακότερες, ομαλότερες υφές και σταδιακά να κινούνται προς παχύτερα τρόφιμα. Τα σκληρά τρόφιμα, ειδικά τα στρογγυλά, τα ολισθηρά και τα κολλώδη τρόφιμα ενέχουν κινδύνους πνιγμού. Για να αποφύγετε τέτοιες καταστάσεις, μην προσφέρετε τα παρακάτω τρόφιμα σε παιδιά κάτω των 4 ετών:

  • Ποπ κορν ή ολόκληρο καλαμπόκι
  • Φιστίκια
  • Ξηρούς καρπούς και σπόρια
  • Ολόκληρα σταφύλια και ντοματίνια
  • Ελιές
  • Χοτ ντογκ
  • Σκληρά, ωμά φρούτα ή λαχανικά όπως τα μήλα, το σέλινο και τα καρότα
  • Χοντρά κομμάτια κρέατος ή πουλερικών
  • Κολλώδεις τροφές όπως είναι το φυστικοβούτυρο που μπορεί να κολλήσει στο πίσω μέρος του στόματος
  • Καραμέλες, ζαχαρωτά και τσίχλες

 

Δημιουργία υγιής σχέσης με τα τρόφιμα
Η σωστή μέθοδος εισαγωγής φαγητών στην βρεφική ηλικία οδηγεί στην δημιουργία μιας καλής σχέσης με αυτά. Στοιχείο που μπορεί να επιφέρει οφέλη στο παιδί για μια ολόκληρη ζωή! Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες το κλειδί για τη δημιουργία μιας υγιής σχέσης διατροφής είναι ο κατάλληλος καταμερισμός ευθύνης.

 

Ευθύνες των ενηλίκων
Οι ενήλικες είναι υπεύθυνοι για το είδος της τροφής αλλά και τον τρόπο που θα κάνει την εμφάνισή της στο διαιτολόγιο του παιδιού. Ας δούμε λοιπόν τι μπορείτε να κάνετε γι’ αυτά.

  • Επιλέξτε τρόφιμα που έχουν τη σωστή υφή, ώστε η γλώσσα και το στόμα του μωρού σας να μπορούν να τα ελέγχουν και να τα καταπιούν εύκολα.
  • Κρατήστε το μωρό σας στην αγκαλιά σας όταν εισάγετε για πρώτη φορά στερεά τρόφιμα. Στη συνέχεια, μετακινήστε το μωρό σας σε μια ειδική, ασφαλή καρέκλα.
  • Κρατήστε σταθερό το μωρό σας καλά σε μια όρθια θέση για εύκολη εξερεύνηση του φαγητού.
  • Βάλτε το μωρό σας να καθίσει ίσια και να κοιτάζει μπροστά. Αυτό κάνει την κατάποση ευκολότερη και το πνιγμό λιγότερο πιθανό.
  • Μιλήστε με μια ήσυχη, ενθαρρυντική φωνή ενώ τρώτε. Δεν χρειάζεται να το μετατρέψετε σε κάποιο είδος διασκέδασης. Τα μωρά εξάλλου εύκολα ενθουσιάζονται και αποσπάται η προσοχή τους με διάφορα παιχνίδια.

 

Ευθύνες παιδιών
Τα παιδιά είναι υπεύθυνα για το πόσο πολύ και για το αν τελικά θα φάνε. Επομένως εσείς για να κάνετε την παραπάνω διαδικασία πιο εύκολη γι’ αυτά μπορείτε να:

  • Περιμένετε το μωρό σας να στρέψει προσοχή του σε κάθε κουταλιά πριν την ταΐσετε.
  • Αφήστε το μωρό σας να αγγίξει το φαγητό στο πιάτο και στο κουτάλι. Δεν θα θέλατε να φάτε κάτι αν δεν γνωρίζατε τίποτα γι’ αυτό, έτσι;
  • Φροντίστε για το ρυθμό του μωρού σας. Μην τροφοδοτείτε ταχύτερα ή πιο αργά από ό, τι προτιμά το μωρό σας.
  • Μόλις το μωρό σας δείξει ενδιαφέρον να αγγίξει ή να κρατήσει τα τρόφιμα, αφήστε το να φάει με τα χέρια.
  • Δώστε σημασία στα σημάδια που δίνει το παιδί σας. Όταν για παράδειγμα, αρχίζει να στρίβει το κεφαλάκι του σημαίνει ότι ήρθε η ώρα να σταματήσει η σίτιση.
Lifeme

Healthy is the new Sexy!