Είναι αποτελεσματικές οι δίαιτες λίγων θερμίδων;

Είναι αποτελεσματικές οι δίαιτες λίγων θερμίδων_

Η πλειοψηφία από εμάς κάποια στιγμή έχουμε κάνει δίαιτα. Κατά τη διάρκεια αυτής – κατά γενική ομολογία – πιεστικής περιόδου όλοι έχουμε πέσει στην «παγίδα» να κοιτάξουμε τις θερμίδες στο πίσω μέρος της συσκευασίας ενός τροφίμου. Η αντίδρασή μας σε αυτό; Σοκ, πολλές θερμίδες για φαγητά που όχι μόνο δεν χορταίνουν αλλά είναι απλά σνακ που δεν έχουν να  προσφέρουν τίποτα απολύτως στον οργανισμό μας παρά θερμίδες και λίπος. Μετά λοιπόν από αυτή την ανακάλυψη προσφεύγουμε στην μοναδική – κατά πολλούς –  αποτελεσματική λύση: τη δίαιτα με λίγες θερμίδες. Είναι όμως αυτή αποτελεσματική; Η αλήθεια είναι ότι σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να επιφέρει αποτελέσματα, σε κάποιες άλλες όμως είναι απλά ένα βασανιστήριο για τον οργανισμό. Και στις δύο περιπτώσεις ωστόσο δεν είναι κάτι που κάνει καλό στην υγεία μας.
Ας δούμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Τι είναι οι θερμίδες;

Για κάθε πηγή παραγωγής ενέργειας υπάρχει ένας τρόπος μέτρησης. Σε μια λάμπα μετράμε τη φωτεινότητά της σε Watt, στα αυτοκίνητα μετράμε τη δύναμη ισχύος των μηχανών με την ιπποδύναμη και ούτω καθεξής. Για ό,τι και αν σκεφτείς υπάρχει μια αντίστοιχη μονάδα μέτρησης. Έτσι λοιπόν, ακριβώς το ίδιο ισχύει και για το ανθρώπινο σώμα (όπως και για τα ζώα) και η μονάδα μέτρησης της ενέργειας είναι η θερμίδα. Συνοπτικά, μια θερμίδα είναι μια μονάδα μέτρησης ενέργειας.

Επομένως, οποιαδήποτε κίνηση και αν κάνεις καταναλώνεις ενέργεια από το άνοιγμα των βλεφάρων μέχρι τον ύπνο και την αναπνοή. Διαφορετικές ποσότητες ενέργειας μπορούν να προσληφθούν από διαφορετικές πηγές. Έτσι για παράδειγμα, ένα γραμμάριο υδατανθράκων περιέχει τέσσερις θερμίδες. Το ίδιο ισχύει και για τις πρωτεΐνες.  Δεν θα έπρεπε να αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ένα γραμμάριο λίπους περιέχει εννέα θερμίδες.

 

Χάνεις κιλά καίγοντας θερμίδες
Όπως ήδη αναφέραμε όταν κάνεις το οτιδήποτε καις θερμίδες. Εάν καταναλώνεις περισσότερες θερμίδες από ό, τι καίει το σώμα σου τότε οι θερμίδες αποθηκεύονται με τη μορφή λίπους.

Τι συμβαίνει επομένως όταν καταναλώνεις λίπος;

Η λανθασμένη άποψη που επικρατεί είναι ότι δημιουργούνται περισσότερα λιπώδη κύτταρα στο σώμα. Ωστόσο, δεν είναι αυτός ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί ο οργανισμός. Όντως, είναι πιο πιθανό να πάρεις κιλά αν καταναλώνεις λίπος. Είναι κάτι που συμβαίνει επειδή ένα γραμμάριο λίπους έχει εννέα θερμίδες ενέργειας ενώ ένα γραμμάριο πρωτεΐνης έχει τέσσερα. Επομένως, αν καταναλώνεις κάτι με 20 γραμμάρια πρωτεΐνης, καταναλώνεις τουλάχιστον 80 θερμίδες. Αν όμως φας κάτι με 20 γραμμάρια λίπους, καταναλώνεις τουλάχιστον 180 θερμίδες. Και έτσι αυτός είναι ο λόγος που συνήθως παίρνεις βάρος όταν καταναλώνεις τρόφιμα με περισσότερο λίπος.

Δεν θα πρέπει να ξεχνάς ότι έχεις γεννηθεί με τον ίδιο αριθμό λιπωδών κυττάρων που έχεις τώρα. Οι θερμίδες δεν αναπτύσσονται μαγικά σε ολοκαίνουργια κύτταρα αλλά απορροφώνται από τα ήδη υπάρχοντα στο σώμα. Η δημιουργία κυττάρων απαιτεί σημαντική ποσότητα ενέργειας (γι ‘αυτό και η προπόνηση με βάρη και η αποκατάσταση βλαβών του μυϊκού ιστού συνεχίζει να καίει θερμίδες ακόμα και μετά την προπόνηση). Εάν το σώμα σου δημιουργούσε νέα λιπώδη κύτταρα από τις θερμίδες δεν θα έπαιρνες ποτέ βάρος. Αντί γι’ αυτό, τα λιπώδη κύτταρα απορροφούν τις υπόλοιπες θερμίδες που δεν χρησιμοποιούνται από το σώμα και έτσι παίρνεις βάρος.

Για να γίνει το παραπάνω πιο εύκολα αντιληπτό φαντάσου το σαν ένα πηγάδι με νερό. Το πηγάδι συλλέγει νερό και το παρέχει όταν χρειάζεται. Αντίστοιχα, τα λιποκύτταρα, σαν άλλα πηγάδια νερού, συλλέγουν ενεργειακά κύτταρα μέχρι αυτά να χρειαστούν.

Επομένως, προκειμένου να μειωθεί η ποσότητα αποθήκευσης ενέργειας στα λιποκύτταρα, πρέπει να αποβάλλεις περισσότερη ενέργεια από αυτή που χρησιμοποιείς. Δηλαδή, να κάψεις περισσότερες θερμίδες. Ο ρυθμός με τον οποίο οι θερμίδες καίγονται είναι διαφορετικός από άνθρωπο σε άνθρωπο και οφείλεται μεταξύ άλλων στον γνωστό σε όλους μας μεταβολισμό.

 

Τι είναι μια χαμηλή σε θερμίδες δίαιτα;
Σίγουρα θα σου έχει τύχει να περνάς από κάποιο περίπτερο και να δεις στα εξώφυλλα των περιοδικών κάποιον σταρ να είναι στα καλύτερα του και από κάτω με μεγάλα γράμματα να μιλάει για τις θαυματουργές δίαιτες που ακολουθεί. Το να χάσει κανείς κιλά και να αποκτήσει το ιδανικό σώμα το κάνουν να φαίνεται παιχνιδάκι.

Η πραγματικότητα;

Ναι όντως είναι πολύ εύκολο αν όλη μέρα ασχολείσαι με την εμφάνισή σου και δεν κάνεις κάτι άλλο. Αν δηλαδή, έχεις τον προσωπικό σου γυμναστή αλλά και διαιτολόγο και ελέγχουν την γυμναστική και τη διατροφή σου συνεχώς, ναι είναι εύκολο.

Για τους περισσότερους όμως  κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό. Έτσι, μια δίαιτα χαμηλή σε θερμίδες σημαίνει στέρηση και πείνα και σίγουρα όχι κάτι τόσο ευχάριστο όσο το παρουσιάζουν. Αυτό μεταφράζεται σε δραστική μείωση των θερμίδων από 1.500 για τις γυναίκες και 2.200 για τους άντρες σε 800 και 1.500 αντίστοιχα. Με αυτό τον τρόπο ο οργανισμός παθαίνει σοκ και αρχίζει να χάνει άμεσα κιλά καθώς μπαίνει σε διαδικασία να καταναλώσει ενέργεια από το ήδη υπάρχον λίπος σε μεγάλες ποσότητες. Έτσι, με αυτή τη δίαιτα μπορεί να χάσει κανείς 3-5 κιλά την εβδομάδα που μας κάνουν 12-20 το μήνα. Ακούγεται δελεαστικό ε; Και όμως δεν είναι τόσο καλό όσο φαίνεται καθώς εγκυμονεί πολλούς κινδύνους.

 

Πόσο αποτελεσματική είναι μια τέτοια δίαιτα;
Αρχικά, οι χαμηλές σε θερμίδες δίαιτες προτείνονται από τους γιατρούς σε υπέρβαρα άτομα και σε άτομα που έπρεπε να χάσουν άμεσα πολλά κιλά σε μικρό χρονικό διάστημα. Ωστόσο, οι άνθρωποι αυτοί καλούνταν να τις ακολουθήσουν για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και όχι σε μόνιμη βάση. Δηλαδή, μια τέτοια διατροφή δεν είναι βιώσιμη και μπορεί να θέσει μακροπρόθεσμα ολόκληρο τον οργανισμό σε μεγάλο κίνδυνο. Αυτό μπορεί να συμβεί καθώς η δίαιτα περιέχει συγκεκριμένες τροφές και έτσι ο οργανισμός δεν προσλαμβάνει καθημερινά την ποσότητα θερμιδικής ενέργειας αλλά και τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται για να λειτουργεί σωστά. Επιπρόσθετα, με αυτή τη δίαιτα χάνεις από την μια βάρος αλλά όχι λίπος, που είναι και το ζητούμενο στις περισσότερες περιπτώσεις.
Έτσι λοιπόν, ενώ τα αποτελέσματα της δίαιτας είναι άμεσα δεν μπορούν να κρατήσουν για πολύ. Όταν ο οργανισμός θα αρχίσει να τρέφεται και πάλι κανονικά αναπόφευκτα κάποια κιλά θα επιστρέψουν. Επομένως, αν θέλεις κάποια δίαιτα με αποτελέσματα, που θα κρατήσει για όλη την υπόλοιπη ζωή, η χαμηλή σε θερμίδες δεν είναι σίγουρα για εσένα. Αντίθετα, ιδιαίτερα ευεργετική για την απώλεια κιλών και την υγεία του οργανισμού, σύμφωνα με μελέτες, είναι μια ποιοτική δίαιτα απώλειας βάρους. Την τελευταία θα μπορείς μάλιστα να την ακολουθείς και για ολόκληρη τη ζωή σου καθώς πρακτικά δεν πρόκειται για μια δίαιτα αλλά για έναν τρόπο ζωής.

Συμπέρασμα
Οι δίαιτες με λίγες θερμίδες παρέχουν ελάχιστα θρεπτικά συστατικά. Ναι, μπορεί να μειώσεις το βάρος σου, αλλά δεν θα χάσεις πιθανότατα λίπος. Αντίθετα, θα αισθάνεσαι κουρασμένος όλη την ώρα και πιθανότατα θα δεις τα μαλλιά σου και το δέρμα σου να εξασθενεί.

Σε τελευταία ανάλυση εξαρτάται από εσένα με το ποια δίαιτα θα επιλέξεις. Ωστόσο, δεν συνίσταται αυτό το είδος της διατροφής εκτός εάν είναι εντολή από γιατρό σε περίπτωση ανάγκης.

Lifeme

Healthy is the new Sexy!