Τι είναι το ουρικό οξύ και τι οι πουρίνες;

 

Το ουρικό οξύ είναι μια ουσία, άχρηστη για το ανθρώπινο σώμα, που παράγεται κατά το μεταβολισμό των πουρινών και αθροίζεται στο ανθρώπινο σώμα. Το ουρικό οξύ αποβάλλεται κατά κύριο λόγο μέσω των νεφρών, ενώ ένα τμήμα του αποικοδομείται και στο έντερο.

 

 

Τι είναι η ουρική αρθρίτιδα;

 

Πρόκειται για μια μορφή αρθροπάθειας. Προκαλείται από την εναπόθεση ουρικών κρυστάλλων σε συνδυασμό με την αύξηση του επιπέδου ουρικού οξέος στο αίμα, που οδηγεί σε φλεγμονή και πόνο στις αρθρώσεις.

Όσοι έχετε αυξημένο ουρικό οξύ ή ακόμα χειρότερο βιώσατε κρίση ουρικής αρθρίτιδας πρέπει καταρχάς να συμβουλευτείτε το γιατρό σας στην περίπτωση που χρειαστεί φαρμακευτική αντιμετώπιση.

Ταυτόχρονα πρέπει αν προσέξετε τη διατροφή σας. Το διαιτολόγιό σας πρέπει να χαρακτηρίζεται από τα εξής:

  • Περιορισμό των λιπών
  • Αυξημένη πρόσληψη υδατανθράκων (δημητριακά, φρούτα, λαχανικά) οι οποίοι αυξάνουν την απέκκριση του ουρικού οξέος
  • Φυσιολογική κατανάλωση πρωτεϊνών, με έμφαση στη μείωση των πουρινών, που αποτελούν τμήμα των πρωτεϊνών των τροφών

 

 

Ποια τρόφιμα περιέχουν πουρίνες;

 

Α) Τρόφιμα που απαγορεύονται (πλούσια σε πουρίνες)

  • Αυγοτάραχο, μυαλά, εντόσθια, παστά, αμύγδαλα, μύδια, χτένια, σκουμπρί, σάλτσες κρέατος, ζύμη, νεφρά, σαρδέλες, αντσούγιες, ζωμός κρέατος, κυνήγια, χήνα, πέρδικα, ρέγκα, κονσομέ

 

Β) Τρόφιμα που επιτρέπονται σε μικρές ποσότητες (μέτρια περιεκτικότητα σε πουρίνες)

  • Κρέατα, αρακάς, ψάρια, μανιτάρια, πουλερικά, σπανάκι, οστρακοειδή, σπαράγγια, οσπρια

 

Γ) Τρόφιμα που μπορούν να καταναλώνονται πιο ελεύθερα (μικρή περιεκτικότητα σε      πουρίνες)

  • Αυγό, ζάχαρη, λαχανικά, φρούτα, βούτυρο, ζελέ, μακαρόνια, χόρτα, γάλα, καφές, παγωτό, ψωμί, τυρί, καλαμπόκι, ρύζι, φρυγανιά, γιαούρτι, κρέμες, σοκολάτα, αναψυκτικά, δημητριακά, καραμέλες, τσάι, ξίδι, λάδι

 

Να θυμάστε:

  • Το ουρικό οξύ αυξάνεται κατά τη νηστεία.
  • Η πρόσληψη φρουκτόζης, προκαλεί παροδική αύξηση του ουρικού οξέος.
  • Δίαιτες πλούσιες σε λίπη, αυξάνουν τα επίπεδα του ουρικού οξέος.
  • Η μείωση του σωματικού βάρους των παχύσαρκων ανθρώπων συνοδεύεται με την ελάττωση του ουρικού οξέος. Ωστόσο πρέπει να αποφεύγεται η απότομη μείωση του βάρους καθώς μπορεί να επιφέρει τα αντίθετα αποτελέσματα. Η ταχεία απώλεια βάρους οδηγεί σε αύξηση των ενδογενώς απελευθερωμένων πουρινών από τους ιστούς που αποδομούνται.
  • Η κατανάλωση αλκοόλης, αυξάνει τα επίπεδα ουρικού οξέος.
  • Σε σοβαρές περιπτώσεις ουρικής αρθρίτιδας, χρειάζεται σοβαρός περιορισμός των πρωτεϊνών. Γι’ αυτό οι περισσότερες πρωτεΐνες της δίαιτας, πρέπει να προέρχονται από τυρί, αυγά και γάλα.
  • Το νερό και τα υγρά της δίαιτας, δεν πρέπει να είναι λιγότερα από δύο λίτρα.

Το άγχος και η εξαντλητική άσκηση αυξάνουν ψευδώς το ουρικό οξύ

Έφη Κολοβέρου
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος με ειδίκευση στο Διαβήτη, B.Sc., M.MedSci., PhD. Υπεύθυνη Κέντρου Διαιτολογικής Υποστήριξης και Εκπαίδευσης Nutriclinic