Πολλοί από εμάς ταυτίζουν τη λέξη «δίαιτα» με μία βραχυπρόθεσμη στέρηση, κάτι που «αρχίζεις» και «τελειώνεις». Σε μία πρόσφατη έρευνα, διαπιστώθηκε ότι δύο στους πέντε εγκαταλείπουν τις δίαιτες αδυνατίσματος μέσα στις πρώτες επτά μέρες ενώ ένας στους πέντε τηρεί τη δίαιτα για ένα μήνα και ο ίδιος αριθμός φτάνουν μέχρι τους τρεις μήνες. Από την άλλη, αρκετοί καταφέρνουν να τηρήσουν την εκάστοτε δίαιτα με σχετική επιτυχία και να χάσουν τα κιλά που επιθυμούν, αλλά σε βάθος χρόνου τα βλέπουν να επιστρέφουν.

Καμία δίαιτα δεν έχει αποτέλεσμα εάν την αντιμετωπίζουμε σαν μια γρήγορη λύση για τα κιλά που θέλουμε να ξεφορτωθούμε. Επίσης, οι προσπάθειες απώλειας βάρους συχνά αποτυγχάνουν όταν το διατροφικό πλάνο δεν ταιριάζει με τον τρόπο ζωής μας, όπως το ωράριο εργασίας και η κοινωνική μας ζωή.

Μια σημαντική παράμετρος που δεν πρέπει να παραβλέπουμε στη διατροφή μας είναι το ψυχολογικό κομμάτι. Εάν η δίαιτα που προσπαθούμε να ακολουθήσουμε δεν περιλαμβάνει κανένα από τα αγαπημένα μας φαγητά, τότε μετά από λίγο θα χάσουμε την πειθαρχία και την αποφασιστικότητά μας και απλώς θα τη διακόψουμε απότομα, επιστρέφοντας στις παλιές διατροφικές μας συνήθειες.  Η προσπάθεια να είσαι “τέλειος” οδηγεί, βδομάδα με τη βδομάδα, σε συναισθήματα στέρησης, πικρίας ακόμη και θυμού και καταλήγει είτε σε πολυφαγία είτε στην εγκατάλειψη της δίαιτας.

Επιπρόσθετα, εντελώς αναποτελεσματικές είναι οι διατροφές που αποκλείουν ολόκληρες διατροφικές ομάδες, όπως η κετονική διατροφή, η Δίαιτα Αtkins και οι δίαιτες αποτοξίνωσης. Για να μειώσεις το βάρος σου δεν είναι απαραίτητο να νιώθεις πεινασμένος όλη την ώρα. Για την ακρίβεια, η χρόνια πείνα γενικά υποδεικνύει πως η δίαιτά σου δεν είναι ισορροπημένη ή επαρκής, κάτι που μπορεί να απορρυθμίσει τον μεταβολισμό σου.

ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΩ

  • Μην αποφεύγετε εντελώς τα λιπαρά, εντάξτε στη διατροφή σας υγιεινά λιπαρά με μέτρο, όπως αυτά που προέρχονται από το ψάρι και τους ξηρούς καρπούς.
  • Μην εμπιστεύεστε διατροφές με ειδικές ονομασίες!
  • Φροντίστε οι υδατάνθρακες που καταναλώνετε να προέρχονται από προϊόντα ολικής άλεσης και όχι από τρόφιμα που έχουν υποστεί πολλή επεξεργασία.
  • Να καταναλώνετε αρκετά φρέσκα προϊόντα (φρούτα, λαχανικά κ.λπ.) καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.
  • Να επιτρέπετε στο εαυτό σας πότε-πότε μια παρασπονδία, χωρίς να νιώθετε ενοχές.
  • Αποφύγετε τις αυστηρές δίαιτες.
  • Βάλτε την άσκηση συστηματικά στη ζωή σας.
  • Να τρώτε συνειδητοποιημένα.
  • Αποφύγετε την συχνή αυξομείωση βάρους.
  • Εμπιστευτείτε τον πτυχιούχο Διαιτολόγο-Διατροφολόγο να σας καταρτίσει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα διατροφής

Παναγιώτης Κλειάσιος

Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, Απόφοιτος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου με ειδίκευση στην Αθλητική Διατροφή
Μιχαλακοπούλου 56, Αθήνα
Τηλ: 2130442368, 6976452830
Email: kleiasiospanagiotis@gmail.com
Fb: Παναγιώτης Κλειάσιος-Nutriedition