Πολλοί άνθρωποι καθημερινά σε όλο τον κόσμο ξεκινούν την μέρα τους με μια κούπα καφέ. Είναι η πρωινή ιεροτελεστία τους και μέχρι σήμερα δεν έχουν αντιμετωπίσει κάποιο πρόβλημα υγείας που να έχει προκληθεί από την κατανάλωσή του. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες πιθανές αρνητικές επιπτώσεις του καφέ, ιδιαίτερα σε ορισμένες χρονικές περιόδους όπου και γίνεται τόσο εθιστική η κατανάλωσή του που δυσκολεύεσαι να περάσεις  μια μέρα χωρίς καφέ.

Παρά ταύτα αν καταναλώνεις καφέ σε μικρές ποσότητες και περιστασιακά υπάρχει πιθανότητα να έχει οφέλη για τον οργανισμό σου. Πρόσφατες έρευνες φανερώνουν ότι εάν ο καφές είναι φρέσκος και καλής ποιότητας (ιδανικά οργανικός)  μακροπρόθεσμα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης της ασθένειας του Parkinson, την εμφάνιση πέτρας στη χολή και στα νεφρά και κίρρωση του ήπατος (για τους ανθρώπους που πίνουν πολύ). Επιπρόσθετα, ο καλής ποιότητας αλεσμένος καφές είναι μια πηγή αντιοξειδωτικών όπως το χλωρογενικό οξύ που μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους.

Στην πραγματικότητα, παρά τα πιθανά μακροπρόθεσμα οφέλη, για πολλούς από εμάς η υπερβολική κατανάλωση καφέ μπορεί να έχει μερικές πολύ αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία μας εδώ και τώρα, ιδιαίτερα στο πεπτικό μας σύστημα και τα επίπεδα άγχους. Μάλιστα, μακροπρόθεσμα η συχνή κατανάλωσή του έχει συσχετιστεί και με τον αυξημένο κίνδυνο υψηλής χοληστερόλης, καρδιακών παθήσεων και οστεοπόρωσης.

Ας δούμε τις 5 σημαντικότερες παρενέργειές του πιο αναλυτικά:

 

  1. Καφές και υδροχλωρικό οξύ
    Ο καφές με άδειο στομάχι, που είναι το πρώτο πράγμα που πολλοί κάνουν το πρωί, διεγείρει την παραγωγή υδροχλωρικού οξέος. Αυτό μπορεί να είναι ένα πρόβλημα επειδή το υδροχλωρικό οξύ πρέπει να παράγεται μόνο για να βοηθήσει στη χώνεψη. Εάν το σώμα πρέπει να το παράγει συχνότερα για να ανταποκριθεί στην ποσότητα καφέ που καταναλώνεις, μπορεί να δυσκολεύεται να παράγει αρκετό για να ανταπεξέλθει στη χώνεψη ενός μεγάλου γεύματος.

    Η πέψη πρωτεϊνών ειδικότερα επηρεάζεται από την έλλειψη υδροχλωρικού οξέος στο στομάχι και τα τρόφιμα που βασίζονται σε πρωτεΐνες μπορούν να περάσουν στο λεπτό έντερο πριν υποστούν σωστή διάσπαση. Η άπεπτη πρωτεΐνη συνδέεται με μια ποικιλία προβλημάτων υγείας, από το φούσκωμα και το αέριο μέχρι  την εκκολπωματίτιδα και ακόμη και τον καρκίνο του παχέος εντέρου.

  2. Προβλήματα καούρας
    Η παλινδρόμηση οξέος και η καούρα μπορεί να προκληθούν από τον καφέ λόγω του τρόπου με τον οποίο χαλαρώνει τον κατώτερο οισοφαγικό σφιγκτήρα. Αυτός ο μικρός μυς πρέπει να παραμείνει κλειστός όταν έχεις φάει για να αποφύγει να επιστρέψει στον οισοφάγο το φαγητό και να κάψει τη λεπτή επένδυση του με το υδροχλωρικό οξύ.

    Η καφεΐνη είναι γνωστό ότι χαλαρώνει τον οισοφαγικό σφιγκτήρα, οπότε ο οπτάνθρακας και τα ενεργειακά ποτά υψηλής καφεΐνης μπορούν επίσης να συμβάλουν στην καούρα. Ακόμη και ο ντεκαφεινέ προκαλεί τακτικά προβλήματα καούρας για μερικούς ανθρώπους και οι ερευνητές πιστεύουν ότι άλλες ενώσεις στον καφέ μπορούν επίσης να συμβάλλουν σε προβλήματα παλινδρόμησης οξέος.

  3. Η απορρόφηση μεταλλικών στοιχείων, τα νεφρά και ο καφές
    Οι άνθρωποι που πίνουν καθημερινά πολύ πιθανότατα να δυσκολεύονται να συμπεριλάβουν αρκετά μεταλλικά στοιχεία στη διατροφή τους ακόμα και αν καταναλώνουν πλούσιες σε αυτά τροφές. Αυτό οφείλεται στον τρόπο με τον οποίο ο καφές επηρεάζει την απορρόφηση σιδήρου στο στομάχι σας και ιδιαίτερα την ικανότητα των νεφρών σας να διατηρούν ασβέστιο, ψευδάργυρο, μαγνήσιο και άλλα σημαντικά μεταλλικά στοιχεία.

    Ενώ όλα αυτά τα μέταλλα είναι ζωτικής σημασίας για την καλή υγεία, από την πλευρά του πεπτικού, οποιαδήποτε παρεμβολή στην απορρόφηση του μαγνησίου είναι ιδιαίτερα ανησυχητική καθώς είναι απαραίτητο να διατηρηθεί η κανονικότητα του εντέρου και πολλοί από εμάς είναι ήδη ανεπαρκείς σε αυτό.

  4. Ακρυλαμίδιο στον καφέ
    Το ακρυλαμίδιο είναι μια δυνητικά καρκινογόνος ουσία που σχηματίζεται όταν οι κόκκοι καφέ ψήνονται σε υψηλές θερμοκρασίες. Όσο πιο σκούρος είναι ο ψημμένος κόκκος, τόσο υψηλότερα είναι τα επίπεδα του ακρυλαμιδίου. Στην πραγματικότητα, ο καφές έχει αποδειχθεί ότι είναι μία από τις σημαντικότερες πηγές αυτού του επικίνδυνου χημικού προϊόντος.

  5. Καφές και άγχος
    Η κατανάλωση πολύ καφέ προωθεί την απελευθέρωση των ορμονών του στρες: κορτιζόλη, επινεφρίνη και νορεπινεφρίνη. Αυτές οι χημικές ουσίες αυξάνουν τον καρδιακό ρυθμό του σώματός σου, την πίεση του αίματος και τα επίπεδα έντασης.

    Η ενεργοποίηση των ορμονών του στρες με ένα φλιτζάνι καφέ όταν τρως επίσης παρεμποδίζει την πεπτική διαδικασία. Όταν βρίσκεσαι σε κατάσταση «πάλης ή πτήσης», το σώμα σας θα εκτρέψει τους πόρους του ώστε να είναι έτοιμο για την αντιμετώπιση πιθανής απειλής και η πέψη θα δυσκολευτεί σε μεγάλο βαθμό ως αποτέλεσμα.

    Τέλος, η καφεΐνη στον καφέ είναι γνωστό ότι παρεμβαίνει στον μεταβολισμό του GABA. Το γαμμα-αμινοβουτυρικό οξύ είναι ένας νευροδιαβιβαστής που συμμετέχει στη ρύθμιση της διάθεσης και των επιπέδων στρες. Επίσης,  έχει μια ηρεμιστική επίδραση στη γαστρεντερική οδό. Η διάθεσή σου και το πεπτικό σου σύστημα είναι αναπόφευκτα αλληλένδετες. Δυστυχώς, όταν πίνεις πολύ καφέ τα υψηλά επίπεδα καφεΐνης επηρεάζουν αρνητικά και τα δύο.

 

Συμπέρασμα

Πολλοί άνθρωποι αγαπούν τόσο πολύ τον καφέ και πιθανότατα δεν θα ήθελαν να ακούσουν όλα αυτά τα προβλήματα υγείας που σχετίζονται με αυτόν. Αλλά αν εσύ έχεις ενημερωθεί και σε ενδιαφέρει να αποτρέψεις όλα τα παραπάνω σίγουρα θα άξιζε μια προσπάθεια μείωση της ποσότητας που πίνεις ή ακόμα και η διακοπή του τελείως.

Εάν ήδη αντιμετωπίζεις κάποιο από τα παραπάνω προβλήματα με το πεπτικό σύστημα ή απλά αισθάνεσαι ότι ο καφές σε επηρεάζει αλλά δεν ξέρεις πώς να τον σταματήσεις, ακολούθησε ένα σχέδιο για να αντικαταστήσεις τις αρνητικές παρενέργειες του καφέ με ένα νέο είδος ποτού που έχει παρόμοια γεύση αλλά είναι πιο υγιεινό, καθώς και ένας απλός τρόπος για να μειώσετε τα προβλήματα διακοπής της καφεΐνης.

 

 

 

Lifeme

Healthy is the new Sexy!