Αν θέλετε να αλλάξετε κάτι στον τρόπο ζωής σας βάλτε στόχο να ξεκινήσετε από τη διατροφή σας. Αυτοί είναι οι 10 λόγοι για να γίνετε χορτοφάγοι και να αποκτήσετε υγεία, ενέργεια και ευεξία.

Μπορείτε να γίνετε χορτοφάγος επειδή:

  1. Μειώνετε τη νο1 αιτία θανάτου: τις καρδιακές παθήσεις
    Οι χορτοφαγικές δίαιτες έχουν μειωμένα κορεσμένα λιπαρά και χοληστερόλη, και αυξημένα φυτικά θρεπτικά συστατικά από ό, τι οι περισσότερες δίαιτες με βάση το κρέας. Οι χορτοφάγοι έχουν 24% μικρότερο κίνδυνο θανάτου να νοσήσουν από καρδιά από ότι οι μη χορτοφάγοι. Μάλιστα έρευνα του New Harvard έχει δείξει ότι η υψηλή κατανάλωση κόκκινου κρέατος μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο καρδιακής νόσου κατά 50% μεταξύ των διαβητικών ενώ άλλη έρευνα διαπίστωσε ότι ασθενείς που ακολούθησαν χορτοφαγική δίαιτα με χαμηλά λιπαρά μείωσαν κατά πολύ τον κίνδυνο για στεφανιαία νόσο.
  2. Συμβάλλετε στην πρόληψη του καρκίνου
    Μελέτες έχουν δείξει ότι η σημαντική μείωση του κινδύνου του καρκίνου επιτυγχάνεται σε όσους αποφεύγουν το κρέας. Το κρέας στερείται φυτικων ινών και άλλων θρεπτικών ουσιών που έχουν μια προστατευτική επίδραση στον οργανισμό. Το κρέας περιέχει επίσης ζωική πρωτεΐνη, κορεσμένο λίπος, και, σε ορισμένες περιπτώσεις, καρκινογόνες ενώσεις όπως ετεροκυκλικές αμίνες (HCA) και πολυκυκλικούς αρωματικούς υδρογονάνθρακες (ΡΑΗ) που σχηματίζονται κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας ή του μαγειρέματος του κρέατος. Επιπλέον, η υψηλή περιεκτικότητα σε λίπος του κρέατος και άλλων ζωικών προϊόντων αυξάνει την παραγωγή ορμονών, αυξάνοντας έτσι τον κίνδυνο της ορμόνης που σχετίζονται με καρκίνους όπως του μαστού και του καρκίνου του προστάτη. Οι χορτοφαγικές δίαιτες καθώς και η διατροφή πλούσια σε ίνες που περιλαμβάνει δημητριακά ολικής αλέσεως, όσπρια, λαχανικά και φρούτα προσφέρουν προστασία στον οργανισμό.
  3. Αδυνατίζετε για πάντα
    Κατά μέσο όρο, οι χορτοφάγοι τείνουν να είναι πιο αδύνατοι από τους κρεατοφάγους. Το ποσοστό παχυσαρκίας στους κρεατοφάγους είναι εξαιρετικά υψηλό, ενώ στους χορτοφάγους, το ποσοστό αυτό κυμαίνεται από μηδέν έως 6%. Μια χορτοφαγική διατροφή χαμηλή σε λιπαρά και πλούσια σε λαχανικά, φρούτα, δημητριακά ολικής αλέσεως και όσπρια η οποία συνοδεύεται με καθημερινή άσκηση είναι η τέλεια συνταγή για την υγιεινή απώλεια βάρους.
  4. Ζείτε περισσότερο
    Μία 12ετή μελέτη της Οξφόρδης που δημοσιεύθηκε στο British Medical Journal διαπίστωσε ότι οι χορτοφάγοι ζουν έξι χρόνια περισσότερο από τους κρεατοφάγους. Η διατροφή που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, φυτοθρεπτικά συστατικά, αντιοξειδωτικά, βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα και επιβραδύνουν τη διαδικασία γήρανσης.
  5. Αποφεύγετε τις τοξικές προσμείξεις των τροφίμων
    Τα ζωικά προιόντα συνήθως είναι φορτωμένα με δηλητήρια και επικίνδυνα μολυσματικούς παράγοντες όπως ορμόνες, ζιζανιοκτόνα, φυτοφάρμακα και αντιβιοτικά. Για να μην αναφέρουμε τους ιούς, τα βακτήρια, τα παράσιτα και όπως η σαλμονέλα, Trichinella και άλλα παράσιτα καθώς και την τοξοπλάσμωση τα οποία προέρχονται από το κρέας των ζώων.
  6. Μειώνετε την υπερθέρμανση του πλανήτη
    Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών ανέφερε στην έκθεσή του το 2006 ότι τα ζώα παράγουν περισσότερα αέρια του θερμοκηπίου από ότι όλα τα οχήματα στον κόσμο μαζί. Ως εκ τούτου, το πιο σημαντικό βήμα για τη μείωση της υπερθέρμανσης του πλανήτη είναι να υιοθετήσετε μια χορτοφαγική διατροφή.
  7. Σχεδιαστήκαμε να είμαστε χορτοφάγοι
    Τα επίπεδα δόντια μας είναι ιδανικά για το άλεσμα δημητριακών και λαχανικών, όχι όμως για να σχίζουν τη σάρκα των ζώων. Ομοίως, τα χέρια μας είναι σχεδιασμένα για τη συλλογή, όχι για να κόβουν το κρέας. Το σάλιο μας περιέχει το ένζυμο α-αμυλάση, το οποίο αφομοιώνει τους σύνθετους υδατάνθρακες οι οποίοι βρίσκονται σε φυτικές τροφές. Αυτό το ένζυμο δεν βρίσκεται στο σάλιο των σαρκοφάγων.
  8. Βάζετε τέλος στην πείνα στον κόσμο
    Κάθε μέρα σαράντα χιλιάδες παιδιά σε αυτόν τον πλανήτη πεθαίνουν από την πείνα. Οι καλλιέργειες θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να θρέψουν τον πεινασμένο πληθυσμό αντί να χρησιμοποιούνται για την πάχυνση των ζώων που εκτρέφονται για φαγητό. Αν ο καθένας πάνω στη γη λάβει το 25% των θερμίδων του από τα ζωικά προϊόντα τότε 3,2 δισεκατομμύρια άνθρωποι θα μπορούσαν να τρέφονται ικανοποιητικά. Αν ο καθένας ακολουθούσε μια χορτοφαγική διατροφή, τότε θα υπήρχε περισσότερο φαγητό ικανό να θρέψει ολόκληρο τον πληθυσμό του πλανήτη, πάνω δηλαδή από 6,3 δισεκατομμύρια ανθρώπους!
  9. Συμπονάτε τα ζώα
    Τα ζώα στις σημερινές φάρμες δεν έχουν καμία νομική προστασία από τη βαναυσότητα που θεωρείται παράνομη σε σκύλους ή γάτες. Ωστόσο, τα εκτρεφόμενα ζώα δεν είναι λιγότερο ευφυή ή ανίκανα να νιώσουν τον πόνο από ότι είναι οι σκύλοι και οι γάτες, που τα αγαπάμε ως κατοικίδια. Ένας χορτοφαγικός τρόπος ζωής μας ξυπνά το πνεύμα της συμπόνιας και μας οδηγεί σε μία πιο φιλέυσπλαχνη κοινωνία η οποία προστατεύει όλα τα ζώα, χωρίς να τα εκμεταλλεύεται.
  10. Απολαμβάνετε την πολύχρωμη και νόστιμη χορτοφαγική διατροφή
    Τα χορτοφαγικά γεύματα είναι φρέσκα, νόστιμα, γρήγορα και εύκολα και τα περισσότερα ελεύθερης γλουτένης φυσικά (όσπρια, ρύζι δημητρικά όπως κινόα, κεχρί). Πλέον, μπορείτε να μαγειρέψετε οποιοδήποτε από τα αγαπημένα σας πιάτα υποκαθιστώντας το κρέας με άλλες εναλλακτικές λύσεις. Υπάρχουν πολλά βιβλία μαγειρικής για χορτοφάγους που θα σας βοηθήσουν να διαπρέψετε στην κουζίνα αλλά και για συνταγές πέρα απο τις συνηθισμένες μην ξεχνάτε και εμάς: χορτοφαγικές συνταγές ελεύθερης γλουτένης στο www.notanordinarymum.gr.
Δέσποινα Μαρσέλου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος με εξειδίκευση στην κλινική διατροφή και στα αυτοάνοσα νοσήματα (B.Sc., M.Sc.)